top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

אריק איינשטיין נוסע לאט אך בטוח 1975-1978

עודכן: 31 במאי



חקר, ערך וכתב: נעם רפפורט


למי שרוצה לגלות ה-מ-ו-ן פרטיי מידע נדירים ומרגשים על אריק איינשטיין עד שנת 1974, את זה תמצאו בהרצאותיי על אריק ובספרי "רוק ישראלי 1973-1967". עכשיו, בואו נצא לדרך... עם קומץ מהדברים שיש לי על אריק איינשטיין מתקופת 1978-1975.


בשנת 1975 עלה הרעיון שהגיטריסט, יוסי פיאמנטה, יהיה זה שילחין שירים עבור אריק איינשטיין. בסוף זה לא יצא לפועל.




בשנת 1975 יצא התקליט 'שירים' של אריק איינשטיין. עיתון עולם הקולנוע דיווח:




"בימים אלה יצא לאור תקליט אריך נגן חדש של אריק איינשטיין. כל תקליט חדש שלו תמיד מצליח לעורר בנו מראש סקרנות רבה למבוצע בו. לרוב אנו מצפים היות מופתעים מהחומר החדש שבו, אבל אנחנו מוכנים להודות כי בסופו של דבר אנחנו נהנים מאד דווקא מביצועו של אריק לשירים הישנים, היפים תמיד ומוכרים לנו. כל השירים בעיבוד וביצוע מחודשים ולכן נהנינו ממנו כבר משמיעה ראשונה"


עיתון להיטון פירסם בביקורתו על התקליט כי 'אווירת התקליט כולה פאסטורלית, רגועה ונינוחה והלחנים שקטים ויפים'.


דו"ח מצב על אריק איינשטיין, מודל 1976, מתוך העולם הזה :

"אריק החליט שהוא מפסיק לחלטר כי העסק הזה נהיה קטן עליו. הוא לומד גיטרה באופן עצמאי בבית ומגיש תכנית חדשה בגלי צה"ל".


אבשלום רובין, מנהל חברה לניהול עסקים וגם מנהלה של חברת התקליטים 'ישראדיסק', סיפר ב-1976 ללהיטון על מצבו של הקליינט החדש שלו, אריק איינשטיין:


"לא חתמתי עם אריק כמנהל של חברת תקליטים אלא כאיש עסקים, שינהל מבחינה פיננסית ואדמניסטרטיבית את עסקיו של אריק. זה לא אומר שכל תקליטיו ייצאו עתה בחברת 'ישראדיסק'. אם חברת תקליטים אחרת תציע סכום שהחברה שלי לא מסוגלת לעמוד בו - אותה חברה תפיק לאריק.אבל כמובן של'ישראדיסק' יש זכות קדימה. אריק היה בצרות כי בחברת 'הגר' עשו שטויות. היו שם פעולות בלחץ של הרגע. דברים מהיום למחר. בלי תכנון מספיק. ניהול נכון יכסה בקלות את החובות של אריק. קל למכור הופעות שלו מראש - צריך רק לעבוד נכון. נסתפק במספר מצומצם של הופעות. אנחנו לא מתכוונים להעביד את אריק בחלטורות".




קטע מתוך הביקורת של יוסי חרסונסקי במעריב לנוער (1976) על אלבומו של אריק איינשטיין, "האהבה פנים רבות לה":



"בתקליט החדש גוונים שונים של אהבה, של בדידות ושל היבטים פסטורליים. אריק ממשיך לזמר משיריה של לאה גולדברג. כל התקליט נושא אופי שקט ונדמה שאין בו אף שיר אחד בקצב הרוק. אריק כתב את רוב המילים לשירים, אולם לא כל הנסיונות לשלבם במוסיקה של רכטר עולים יפה. אהבתי את 'זו הייתה האהבה' ואת 'לא היה מה שהיה', שהוא לחן מורכב, אמיתי ובעל קסם מלודי. 'עוד יהיה', שנכתב כולו על ידי איינשטיין, טיפוסי לפשטות הבלתי אמצעית שלו בתקליטיו הקודמים ומורגשת בו ההשפעה של מיקי גבריאלוב. לעומת זאת נשמעים נסיונות אחרים לאמץ לחניו של רכטר מאולצים ולא כל כך אמיתיים ('זה לא בושה להיות עצוב' ו'שיר אהבה סטנדרטי'). הגם שהעיבודים עצמם מרשימים".



בשנת 1976 גם יצא תקליט ילדים שני לאריק (הראשון היה עם רוב האקסלי משנת 1971) כשהפעם לצדו זה שם טוב לוי. שם התקליט, "ילדים".




שנת 1976 הייתה שנה פעילה מאד אצל אריק, שהוציא גם תקליט עם אבנר קנר ושמו "ארץ ישראל הישנה והטובה חלק ב'"




באותה שנה החל אריק לעבוד על מופע גדול שייקרא, "אנשים אוהבים לשיר". החזרות נערכו בקיבוץ שפיים. יש שמונה נגנים, יש כעשרים נגני מיתר המורכבת מעולים חדשים מרוסיה ומהווים את "תזמורת נתניה" ויש שירים ישנים בתוכנית כמו גם שיר חדש בשם "חוף בת ים" שהלחין יוני רכטר למילים של מנחם זילברמן.




אריק ללהיטון: "הפעם המופע שונה מתמיד. אין בו אמנים שמופיעים בחלק הראשון ואמנים שמופיעים בחלק השני. כולנו יחד על הבמה, לאורך כל המופע, כאשר אחד מאיתנו מבצע שיר כסולן והאחרים מצטרפים בליווי הקולי. הפעם בא לי הרעיון להפוך את המופע לחגיגה מוסיקלית ביחד. האפשרויות הקוליות נראות לי כך טובות יותר, מגוונות יותר".





3,000 אנשים הגיעו להיכל התרבות כדי ליהנות מאריק ומלהקתו הגדולה. בין הידוענים שהיו בקהל נראו שלום חנוך, טליה שפירא, מיקי גבריאלוב, גידי גוב ומאיר פניגשטיין (ששניים מחברי להקתם המפורקת, כוורת, היו על הבמה), רבקה מיכאלי, דורי בן זאב ועוד. בהתחלה דובר על 12 הופעות בלבד אך הביקוש גרם להוספת עוד מאלה.


הנה אריק עם אמו ושתי בנותיו מאחורי הקלעים של הופעה זו. בינתיים הוא ביקש שיביאו לו ללגום קוניאק. המשקה לא הגיע כה מהר לידיו.




וחשוב שיהיו טיפות אף בהישג יד...



המופע נחלק לשני חלקים. בחלק הראשון הייתה תקלה טכנית מהרמקולים, אך החלק השני כבר נשמע טוב יותר, כשיוני רכטר מציג עם ההרכב קטע אינסטרומנטלי, אחריו שר שלמה ידוב את "ימים לבנים" ואז שוב עולה אריק לבמה. המופע מסתיים עם השיר "אני ואתה".


המופע גם יצא על גבי תקליט:







לאחר המופעים לקח אריק חופשה למשך חודש ימים בארה"ב (יחד עם רפי אדר) כשממש לפני כן הוא הספיק להקליט באולפן את השיר "סוסעץ", שייכלל בפסקול הסרט בשם זה ובכיכובו של שמוליק קראוס, שהלחין את השיר למילים של יענקלה רוטבליט. אריק תיכנן בחופשה זו ללכת למשחקי כדורסל ומופעי בידור שונים.


בשנת 1977 יצא התקליט 'ארץ ישראל הישנה והטובה - חלק ג', של אריק עם אבנר קנר. העבודה על התקליט נמשכה כחצי שנה. להלן כמה ציטוטים מתוך הביקורת על התקליט בלהיטון (פורסם בדצמבר 1977):



"המירעש התורן בתחום תקליטי הכחול לבן קשור בזמר, שאין עוררין כי אין שני לא בקרבנו - אריק איינשטיין. זה שנים שהוא מתבודד במגדל השן ובכל זאת כל תקליט שלו נהפך לאירוע. בשבועות האחרונים מושמעים שירי התקליט ללא הרף. נוצר הרושם ששדרני הרדיו מתחרים ביניהם מי ישדר יותר. נראה שעיוות קנה מידה זה יגרום עוול לתקליט שלפנינו, שעל ידי השמעת יתר עלול להימאס על הציבור וחבל. שכן ניכר שהפעם הושקעה עבודה רבה בתקליט זה, שכקודמו עובד על ידי אבנר קנר. אם כי פה ושם בעיבודיו ביצבצו בעיבודיו סימני גודש בלתי נדרש. התקליט מבטיח שירים ישנים אך ברור להכל כי ההצגה כולה נגנבת כאן על ידי 'עטור מצחך'. אחד השירים היפהפיים ביותר שנכתבו לאחרונה. בחירת השירים הישנים מתמיהה פה ושם. מה הטעם לחדש את 'עין גדי'? - שיר ישן שלא כל כך מזמן הוקם לתחייה על ידי יגאל בשן וגם שלישיית קצה השדה. מוזר אף יותר חידוש השירים 'זמר אהבה לים' ו'חופים' לאחר שנכללו בתקליטה האחרון של חוה אלברשטיין. אין לי דבר נגד השירים האלו אך אין שירים יפים אחרים, משנים עברו, המעלים אבק באין גואל?


השיר 'ביתי אל מול גולן' (מאת יוסף נצר וחיים ברקני) מוגש בביצוע טוב. השיר הישן מאד, 'תכול המטפחת' (של הזמרת הוותיקה טובה פירון) עושה משהו ללב ומסתייע היטב בעיבודו של שם טוב לוי. מאכזב הוא ביצוע השיר 'השעות הקטנות של הלילה' ודומה כי היה נעשה לו חסד רב יותר ללא עיבוד כלי וקולי כה שופע. מרתקת ההתמודדות של אריק עם השיר 'אותך' שאותו השמיע לפני לא מעט שנים עם חבריו לשלישיית גשר הירקון. עיבודו הקולח של אבנר קנר סוחף אותו לגילוי איכויות חדשות בשיר זה. אחרון חביב הוא השיר 'אנו ניפגש'. ביצועו ההיתולי של אריק, כולל הערות ביניים מדוברות בעברית ובפולנית, משעשע. אך ביצועם של יונה עטרי וששי קשת בהצגת 'זהו בידור' לא מכבר, יותר מלהיב ויותר משכנע. בסיכומו של דבר כדאי להמליץ על תקליט זה, מהמעניינים והטובים אצלנו השנה, אך אסור להגזים בערכו שכן גם תקליטים אחרים רוצים זכות ביטוי. אין חולק, כי נעשה כאן ניסיון כן לדלות מהמעיין הבלתי נדלה של ארץ ישראל הישנה והטובה, אך בעידן המחושמל והמתוחכם שלנו - לא קל להגיע לשלמות בעניין זה".



איינשטיין גם סיפר: "בין השירים בתקליט החדש נמצא, בעיבוד מחודש כמובן, גם שירם של יוסי גמזו ויוחנן זכאי, 'השעות הקטנות של הלילה' אותו ביצעתי לראשונה כאשר הייתי בן 21. כמובן שאני רוצה לחזור להופיע בקרוב, אך בשלב זה לא קבעתי עדיין מועד מדויק לכך, משום שאיני מעוניין להלאות את הציבור בשירים מוכרים שביצעתי בהופעותיי הקודמות. אחזור אל הבמה רק כשיהיה לי מה לחדש ולשם כך אני זקוק לתקופה ממושכת".




אריק סיפר אז ללהיטון על "עטור מצחך": "השיר הוא אמנם חדש, ומנגינתו הולחנה בשנה שעברה, רך לדעתי, הוא משתלב להפליא באווירתו הכללית של התקליט כולו. את השיר כתב השחקן והמשורר אברהם חלפי שקובץ שיריו מצוי בביתי ולאחר שעיינתי בו, נלכדתי בקסמיו. החלטתי להקליט אותו, יחד עם יוני רכטר, וכך עבדנו על השיר במשך שנה בקירוב, עד שיהיה בשל. אז הקלטתי אותו בליווי קולי של יהודית רביץ וקורין אלאל".





שנת 1978 באה עם עוד אריק איינשטיין


סוף אפריל 1978. אריק איינשטיין נמצא באולפני הטלוויזיה שבהרצליה כדי לצלם תוכנית מיוחדת משיריו במסגרת 'ארץ ישראל הישנה והטובה'.


בין הנגנים שלצידו היו המתופף מאיר ישראל, הבסיסט אבנר יפעת, החלילן שם טוב לוי, הגיטריסט שמוליק בודגוב והגיטריסט שלמה ידוב. לצידם ישבה שישיית נגנים מהתזמורת הפילהרמונית. גם יהודית רביץ וקורין אלאל הגיעו כדי לתת מקולותיהן בצילום השיר 'עטור מצחך'. והפסנתרן אבנר קנר, עימו עבד אז אריק, התארח בתוכנית לשני שירים. זו הייתה אחת התוכניות הראשונות שהוקלטו בצבע, בימים בהם טלוויזיה צבעונית הייתה מצרך מיוחד במינו בארצנו.




לאחר ביצוע ראשון של השיר פנו אריק ומלוויו לחדר העריכה כדי לצפות בתוצאה. לאחר מספר חילופי דברים הוחלט לחזור ולבצע את השיר שוב. כך נעשה עד שהטייק השלישי הוכרז כטוב ביותר. לאחר מכן נמשכו הצילומים לשירים אחרים, כשיהודית וקורין נשארו כדי ליהנות מהאווירה. אריק, שנראה משועמם מהתהליך, החל לשחק עם כבל המיקרופון שבידו כפלצור, כשברקע נערכות ההכנות לצילומי השיר 'בית הערבה' כשברקע מתנוסס צילום של חורשה, שהודבק לפריים ממצלמה נפרדת שהתמקדה בצילום החורשה שהיה בגודלו לא יותר ממטר. בהמשך ההקלטות נתפסו מכנסיו של אריק בכסא בו ישב ונוצר קרע קטן, אותו תיקנה ליהי חנוך (שעסקה בכתיבת התסריט ועזרה בבימוי) בעזרת מחט וחוט תפירה, בעוד אריק נעמד לצידה עם מכנסיו.


תוכנית זו נועדה להיות משודרת בערב יום העצמאות.



בשנת 1978 יצא תקליט חדש לאריק, "ילדודס".





בשנת 1978 יצא גם תקליט אוסף לאריק ושמו "לקט"






בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים



Comentarios


©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page