כיצד קולות הפלצט של הבי ג'יס הצילו את הקריירה שלהם? יצאתי לתהות בעניין...
הבי ג'יס, הידועה כאחת מלהקות הפופ המצליחות בהיסטוריה, חייבת חלק גדול מהתחדשות הקריירה שלה בשנות ה-70 להמצאה מחדש נועזת של הסגנון הקולי שלה. זאת על ידי אימוץ שירת הפלצט בקול גבוה שעזר לה להסתגל לנוף מוזיקלי משתנה ולא רק - אלא גם הפך אותה לעליונה בממלכת הדיסקו.
בתחילת שנות ה-70, הבי ג'יס - שהורכבו מהאחים בארי, רובין ומוריס גיב - התמודדו עם הצלחה מסחרית שהצטמצמה עבורם. לאחר גל התהילה הראשוני שלהם בסוף שנות ה-60, הסאונד שלהם התחיל להרגיש לא מתאים לנוכח הטרנדים המתעוררים. אלבומים כמו LIFE IN A TIN CAN ו-MR. NATURAL לא הצליחו להשפיע, מה שהוביל לספקולציות שימי הזוהר של האחים הסתיימו.
הם היו זקוקים בבירור לצליל רענן, והמנהל שלהם, רוברט סטיגווד, דחק בהם לשקול מחדש את הכיוון המוזיקלי שלהם. אז לאחר ניסיון לא משמעותי להשתכשך מוסיקלית במימי מוסיקת הקאנטרי החליטו האחים לכתוב מוסיקה בסגנון נשמה לבנה. מה שקראו לו BLUE EYED SOUL.
נקודת המפנה הגיעה במהלך הקלטת אלבומם MAIN COURSE מ-1975. המפיק אריף מרדין עודד את הבי ג'יז להתנסות באלמנטים של פ'אנק. במהלך ההקלטות הללו בארי גיב ניסה לשיר גם בפלצט. אז הובן לפתע שהוא היכה בסלע והפיק ממנו זהב. בארי גיב: "אריף שאל אותי, 'אתה יכול לצרוח?' ואמרתי, 'בוודאי ותלוי בנסיבות'. אז הוא שאל, 'אתה יכול לצרוח בתו מסוים?' ואמרתי, 'טוב, אני אנסה'. אז הוא אמר, 'צא למיקרופון ונסה כמה תוספות ב-NIGHTS ON BROADWAY ותראה אם אתה יכול לעשות זאת כפלצט, קול מסוג צעקה... כך גיליתי את הקול הזה שהוסתר שם. ואז התחלתי לפתח את זה והתחילו לבוא שירים אמיתיים עם הפלצט. זה פשוט התפתח משם".
לאריף הייתה גרסה קצת שונה של הסיפור. "אמרתי לבארי, 'למה אתה לא שר את זה באוקטבה למעלה? אני חושב שאנחנו צריכים יותר אנרגיה פה'. בארי אמר, 'אבל אני לא יכול!' אז אמרתי, 'נסה פלצט'. אני זוכר שפשוט אמרתי, 'קח את זה באוקטבה למעלה'. והדרך היחידה שהוא יכול היה לעשות את זה היה להיכנס לפלצט שלו. וסגנון מסוים נולד אחרי זה".
הפלצט של בארי הופיע משמעותית לראשונה, כאמור, ב-NIGHTS ON BROADWAY, שהיה סינגל להיט מהתקליט ההוא. הצלחתו הייתה מיידית, וסימנה את הפוטנציאל של הטכניקה הקולית הזו שתשנה את המוזיקה של הבי ג'יס. עכשיו לא רק בארי שר פלצט אלא גם שני אחיו. זה הוסיף אנרגיה ודרמה מדבקת לשיריהם, מושלם לדרישות הרגשיות והקצביות של עידן הדיסקו.
החבורה אימצה במלואה את הסאונד המונחה הפלצטי באלבומם הבא, CHILDREN OF THE WORLD, שהכיל להיטים כמו YOU SHOULD BE DANCING. אבל עבודתם על פסקול הסרט SATURDAY NIGHT FEVER כבר הזניק את הלהקה לגבהים מרשימים - ממש כמו הפלצט. הבי ג'יס הפכו לאייקונים של התקופה. הפלצט, שהיה בתחילה הימור סגנוני, הפך לסימן ההיכר שלהם. זה גם השפיע על אינספור אמנים אחרים וביצר את הדיסקו ככוח דומיננטי במוזיקה של סוף שנות ה-70.
אז תקופת הפלצט של הבי ג'יז לא רק הצילה את הקריירה שלהם אלא גם הוכיחה את יכולת ההסתגלות שלהם כאמנים. כשהדיסקו נפל בשנות ה-80, האחים חזרו לכתוב ולהפיק עבור אמנים אחרים, והוכיחו את הרבגוניות שלהם מעבר לסאונד המיוחד שלהם. עם זאת, הקולות הגבוהים נותרו סימן ההיכר של מורשתם.
באמצעות הפלצט, הבי ג'יס מצאו את המערכה השנייה שלהם, והפכו צניחה פוטנציאלית לסיום הקריירה לאחד הקאמבקים המדהימים בתולדות הפופ. עשרות שנים מאוחר יותר, השירים שלהם ממשיכים להדהד, ומוכיחים שלפעמים המצאה מחדש היא המפתח - איך אגיד זאת עם קריצה לאחד מלהיטיהם? - להישאר בחיים.