top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

על תקליט ישראלי - אפרים ואסתר שמיר

עודכן: 17 בדצמ׳ 2023


התקליט של אפרים ואסתר שמיר יצא בדצמבר 1977 אבל לקח לו זמן להגיע לתחנה סופית זו. אז בואו נתחיל...


קודם כל, כיצד אפרים בכלל הכיר את אסתר? הנה לפי מה שאפרים סיפר אז: "אחרי שהשתחררתי מהצבא, התבקשתי יחד עם כמה מיוצאי הלהקה לבחון את המועמדים ללהקה החדשה. לא היה קל להשביע את רצוננו. הקפדנו כי רצינו שצוות טוב ימשיך אותנו. אסתר הייתה בין המעטים שהצליחו. לא נוצר בינינו אז קשר מיוחד. מתמיד הייתי ביישן ולא יצאתי עם הרבה בחורות. אף פעם לא היה לי אומץ לפנות אליהן. קיוויתי תמיד ליוזמה שתבוא מצידן והן עשו זאת. זה מה שבערך קרה כשפגשתי שוב את אסתר, בזמן מלחמת יום הכיפורים, כאשר ותיקי הלהקה הופיעו בפני החיילים יחד עם חברי הלהקה. נסענו הרבה ביחד ונוצרה קירבה. התחתנו אחרי שאסתר השתחררה".


בנובמבר 1975 יצא לרדיו שיר חדש של אסתר שמיר, "עברתי רק כדי לראות" בו מנגנים חבריו של אפרים ללהקת כוורת - יוני רכטר ואלון אולארצ'יק. אפרים תופף בשיר הזה, כלי הקשה נוגנו על ידי אהרלה קמינסקי ואת קולות הרקע עשו אסתר ואפרים עם גידי גוב ויוסי פיאמנטה. בפברואר יצא לרדיו שיר נוסף שלה - "בוא נשחק במחבואים" בוא מנגנים לצדה אפרים, איתן גידרון, אהרלה קמינסקי ואבנר קנר.



בנובמבר 1976 היה זה תורו של אפרים להוציא לרדיו שיר חדש בקולו, "ערב של יום בהיר", אותו כתב למילים של יהונתן גפן, כשבהקלטה מנגנים עמו יוני רכטר, איתן גידרון ואהרלה קמינסקי. יוני הכיר את השיר הזה עוד לפני כן, כי את לחן השיר הוא ניגן, עם מילים שכתב באנגלית דני סנדרסון (YOU ARE MY HEART) ולהקת כוורת ביצעה בארה"ב מול כמה אנשים מחברת התקליטים הבינלאומית, פולידור. האודישן לא הצליח, כוורת התפרקה ואפרים לקח את הלחן לצעד הבא.


בתחילת 1977 הופיעו אפרים ואסתר על הבמות כזמרי ליווי בהופעתו עתירת הנגנים של אריק איינשטיין, "אנשים אוהבים לשיר". אפרים: "הייתה פניה מצד מפיק המופע, מיכאל תפוח, להקים להקה שתלווה את אריק. אני עזבתי להקה ולא הייתי בעניין של עוד להקה. ההצעה שלי למיכאל הייתה שנופיע 'חצי חצי' והוא סירב. אז באה ההצעה של אריק - לעשות את הערב במתכונת הנוכחית שלו. אריק הוא אדם נחמד שנוח לעבוד איתו".



אפרים סיפר אז: "כתבתי את הלחן באמריקה. זה נעשה בהשפעת המקום. השיר כל כך אמריקני עד שזה ממש לא נעים לי. כתבתי אותו עם הטלוויזיה מול הפרצוף. אמריקה והטלוויזיה האמריקאית שיגעו אותי. קולומבוס צדק. כשהגענו לארץ, השמעתי את המנגינה ליהונתן גפן והוא התאים לה מילים. אני כותב מילים רק ברגעים של לחץ. לרוב, אין לי על מה לכתוב. זה הצד של אשתי. אני מעדיף לכתוב קודם את הלחן ולמסור אותו לתמלילן, או לעבוד יחד איתו. אני לא מופתע מהצלחת השיר. אני מעוניין שהדברים שאני עושה יצליחו. הכוונה הייתה להוציא שיר שאנשים יאהבו אותו".


אסתר: "למרות שאנחנו עובדים ביחד וחיים ביחד, שנינו אוהבים להיות הרבה לבד, ומצליחים בכך. מבחינת העבודה המשותפת - זה רק מוסיף שאני מכירה אותו לא רק כמוזיקאי. אף פעם לא כתבתי מילים למוזיקה ואפרים לא כתב מוזיקה למילים, אבל בינינו זה קרה. את הלחן של 'עברתי רק כדי לראות' שמעתי בבית הרבה פעמים עד שנולדו אצלי המילים".


בנוגע לעתיד שאחרי סיום ההופעות עם אריק, אפרים אמר: "קשה לתכנן כאן דברים. הארץ קטנה וקבוצת המוזיקאים בה קטנה. יש דברים שאני רוצה לעשות אבל הם לא בהישג יד בלשב זה. אסתר ואני עובדים על הקלטת תקליט משותף לשנינו. אני חושב על הופעה של שנינו לבד, אבל זה לא פשוט. צריך קודם לפתור בעיות של אירגון והשקעה כספית".



בעיה נוספת שהייתה אז קרתה ב-27 בינואר 1977, כשאסתר הייתה מעורבת בתאונת דרכים. זה היה בשעת בוקר כשהיא חזרה מביקור משפחתי בירושלים ונהגה במכונית הפיאט שלה ושל אפרים. לפתע קרה פנצ'ר באחד הצמיגים והמכונית סטתה לנתיב הנגדי והתנגשה במכונית שחלפה ממול, לא באופן חזיתי. למרבה המזל, היא יצאה חבולה אך מתפקדת. בבית החולים איכילוב איבחנו תזוזה של שתי חוליות בגבה וציוו עליה לנוח.




בינתיים פורסמו דיווחים על כך שאפרים יצטרף ללהקת פ'אנק עם הבסיסט אוהד אינגר, הקלידן אריק רודיך והמתופף מאיר ישראל. מה יקרה עם זה? עידכונים בהמשך...



...נו, טוב - זה היה מהיר... חודש ומשהו לאחר מכן כבר פורסם שחמש חזרות מוזיקליות הספיקו לאפרים כדי להבין שזה לא מתאים לו. מסגרת של להקה לא התאימה לו ולכן בחר לפרוש במהרה כדי לא לפגוע בהמשך באנשים. הוא הסביר אז שהוא אוהב להקשיב למוזיקת פ'אנק אך אינו מעוניין שיתייגו אותו בסגנון זה. כמו כן, הוא הסביר שברצונו להמשיך לכתוב שירים עם אסתר אך לא בכוונה להיות צמד.



בפברואר 1977 יצא שיר חדש לרדיו - "השכנה הקטנה". אסתר שרה עם אפרים כשלצדם מנגנים יוני רכטר, אלונה טוראל, אוהד אינגר, אהרלה קמינסקי ומורטון קם.


ביוני 1977 יצאו אפרים ואסתר לסיבוב הופעות ביחד. את ההופעה ניהלה קרלה קמחי, שעבדה עד אז כמנהלת הפקות בחברת התקליטים סי.בי.אס ודאגה ששני האמנים בסיפורנו לא רק ישירו היטב אלא גם יתלבשו היטב. אז היא דאגה לצוות להם מעצבת אופנה.



באותו חודש יצא לרדיו שיר חדש של אפרים, "נכון את יפה" (עם לחן בהשפעת השיר הסיקסטיזי HOLD ME של פי.ג'יי פרובי) ומיד פורסם על מי דיבר הזמר בשיר - ירדנה ארזי ובעלה עמוס טל-שיר, ששירתו יחד עמו בלהקת הנח"ל. בזמן צאת השיר כבר לא היו שני ירדנה ועמוס נשואים ואפרים, שהיה מאוהב בירדנה בתקופת שירותם בלהקת הנח"ל, סיפר אז: "זה סיפור ישן והנבואה בשיר התגשמה, לצערי הרב. בנוגע למשפט 'לא תדעי אהבה אמיתית לעולם' - ובכן, היא כבר קיבלה חנינה ממני. ירדנה ואני היינו ידידים טובים אז ונשארנו כך עד היום". ירדנה סיפרה שלא ידעה שהשיר הזה נכתב עליה, שזה שיר יפה ושהיא ואפרים ידידים טובים.



ביולי 1977 יצא לרדיו השיר "המלך ערום". עם אפרים ניגנו פה אוהד אינגר ומאיר ישראל.






בראש השנה הופיעו אפרים ואסתר, עם אמנים רבים אחרים, ברפידים. היה זה במסגרת חבילת "אמנים בקווים" כשהמטרה להביא לחיילי צה"ל שבבסיסים את שמחת החג.



ובתחילת אוקטובר 1977 הופיעו הם, עם אמנים רבים אחרים, במופע "חגיגה בנביעות"



אפרים סיפר אפרים לכתב להיטון, עמוס אורן: "הקשר הישיר שיצרנו עם הקהל בהופעות בנביעות ובאכזיב נובע מכך שהיה לנו זמן והיינו יכולים להתכונן היטב ולבנות כראוי את חלקנו. דווקא מההופעה בגני התערוכה יצאתי בהרגשה מבואסת ואני שמח לשמוע שהייתה לנו הצלחה שם. הקהל קיבל אותנו יפה, אבל לא היה לנו זמן ליצור איתו קשר. באכזיב לא ידענו מה מצפה לנו. הבמה היתה בנויה במיוחד להופעתו של שלום חנוך. אמנם הכנו שמונה קטעים ועשינו הרבה חזרות, אבל כירסם בנו מתח פנימי עצום. לאחר שסיימנו את הבאלאנס של הכלים והשירה יצאנו להופעה בראש הניקרה. כשחזרנו, נדהמנו מן המאסה האדירה של הקהל. ים של אנשים. זה נראה לי כמו מדע בדיוני. לא אשכח את התחושה הזו לעולם. את הדרך לבמה עשיתי כשאני עובר בתוך הקהל. הרגשתי שהקהל מוטרד מן הישיבה הלא נוחה על הקרקע. זה היה קהל עצבני. אף אחד, בעצם, לא חיכה לכל כך הרבה אנשים. כנראה שהתדהמה גרמה לכך שהאמנים התעלו על עצמם באכזיב ונתנו את כל מה שהם יודעים. הרגשתי כאילו הוזנתי בכוח ובמרץ. היו שם גילויי אלימות וקצת בקבוקים וסכינים. הרשיתי לעצמי לקחת את שרביט המנהיגות וביקשתי ללכד את ההמונים. הם היו מפוררים מבחינה נפשית. הם באו ליהנות ומצאו את עצמם נלחמים על מקום ישיבה. אז אחרי שאתה מטפל בעשרת אלפים אנשים בהצלחה, אתה חש תחושה נעימה. באכזיב הפתעתי את עצמי כהוגן. ההתנהגות שלי על הבמה הייתה דבר חדש עבורי. הייתי מעוניין לראות איך זה נראה מהצד.


לקראת המופע בגני התערוכה הייתה כוונה לעבוד יותר על הצד המוזיקלי. התנאים שם היו טובים יותר אבל היה לחץ של זמן. עלינו לא מאורגנים על הבמה. היו צרות עם הציוד וזה פגם בקשר עם הקהל. אם זה נחשב בסוף להצלחה - אז זה בזכות הקהל. השאלה הגדולה, לקראת פסטיבל נביעות, היייתה איך למנוע את התקלות שמניתי מקודם. זה הצליח וזה הודות לכל המופעים הקטנים שעשינו עד אז. לדבר אל אנשים מעל במה זה פחד אימים".



בתקופה זו התהדר אפרים בגיטרה כפולת צוואר, כשאחת מהן היא עם 12 מיתרים והשניה היא חשמלית רגילה. חוץ מזה הוא אהב אז להשתמש ברכיב בשם TALK BOX, שהוא קופסה שמכילה בתוכה רמקול כשהפתח היחיד שלה הוא צינור שהוביל לפה שלו והגיב בהתאם לתנועות הפה. שנה לפני כן היה זה פיטר פרמפטון, הזמר-גיטריסט האנגלי, שהביא להמונים את התודעה על אפקט זה עם להיטו SHOW ME THE WAY. אם בלהקת כוורת היה אפרים בקטע של גיטריסט ליווי (לצד שני שועלי גיטרה כדני סנדרסון ויצחק קלפטר), במסע המוזיקלי שלו עם אסתר, הוא כבר ביקש להפגין את יכולותיו הביצועיות, אותן רכש גם הודות לתרגילי פיתוח נגינה שקיבל מקלפטר ועליהם ישב במשך שעות מדי יום.



באותו חודש היה השיר "נכון את יפה" במקום הראשון בגלי צה"ל



אפרים: "טוב לי ולאסתר ביחד. אנו מרגישים טוב יותר כשניים. אני לא מאמין שהייתי מסוגל להופיע לבד ולעניין את הקהל. מצד שני, הכוונה שלנו היא להגיע למצב בו נוכל להופיע גם לחוד. שכל אחד מאיתנו יוכל ליצור קשר עם הקהל".



בדצמבר 1977 יצא לרדיו השיר "להיות כוכב (או לפחות ירח)". עם אפרים ניגנו פה אריק רודיך, אוהד אינגר ומאיר ישראל.


באותו חודש יצא לחנויות התקליטים התקליט המשותף של אסתר ואפרים שמיר. מזל טוב! במסיבה לכבוד צאת התקליט הגיעו לחגוג עם השניים חברים כמו גידי גוב, חנן יובל, מונה זילברשטיין ועוד.



בביקורת שפורסמה אז בלהיטון כתב י. בר-און על התקליט: "אפרים ואסתר שמיר הם מהזוגות המעטים המשלבים את חיי המשפחה שלהם עם קריירה משותפת. הם גם הוציאו תקליט משותף - אבל כל אחד מהם שומר על עצמאותו ומשמיע בעצמו את שיריו. כצמד הם מופיעים בשיר אחד בלבד, 'השכנה הקטנה'. אי אפשר לומר שהשניים הרקיעו שחקים כבר באריך הנגן הראשון שלהם, אך זוהי עדות משכנעת למגוון כישרונותיהם. אפרים מילא לא פחות מאחד עשר תפקידים, בייצור התקליט. הוא הפיק אותו יחד עם קרלה קמחי, הלחין ועיבד כמעט את כל שיריו, לשיר אחד חיבר את המילים, שר בעצמו ומשמיע קולות רקע לרעייתו, נגינתו בגיטרות היא גורם שולט בתקליט זה, והוא מנגן על כלים נוספים כמו מנדולינה, תופים, טמפורה הודית, אורגן וגיטרה בס. האם אפשר לדרוש יותר מאמן אחד?


ברם, נראה שמרוב עשיה - כמעט הוחמץ העיקר. אפרים שמיר ידוע כזמר ודווקא בתקליט זה מתגלה שלא בכך מירב כוחו. אכן הוא זמר מעניין בעל איכות קולית מיוחדת, עם סגנון שהספיק לעצב לעצמו, אך קשה להאזין לו ברציפות. יש בשיריו משהו כבד, שכמו הולם במאזין, המודה לגורל הטוב ומתנחם בשיריה של אסתר, שהיא זמרת צעירה וחדשה יחסית בנוף הבידור. מראשית דרכה התבלטה כזמרת שקל לזהות את קולה ואף את סיגנונה. שירתה קלילה, מעודנת, מלטפת את האוזן, שקרוב לוודאי זקוקה לכך לאחר 'המיתקפה' התוססת של בעלה.


בתקליט מומלץ זה תמצאו שירים שכבר הפכו ללהיטים. בעיניי מצא חן דווקא שיר שטרם התפרסם - 'סובב בחיוורון' בביצועה של אסתר".


זו הביקורת מזמן אמת, אבל התקליט הזוגי הזה נותר כחתיכה נהדרת בפאזל הענק של הפסקול הישראלי ונותר אהוב מאד עליי עד עצם היום הזה.



אסתר ואפרים התגרשו בשנת 1979, כשכל אחד מהם המשיך להגשים את עצמו לבד מבחינה מוזיקלית.



אפרים המשיך עם להקת חמסין, התאחד עם כוורת, הוציא אלבומי סולו (כש"רוקד לקול הבנות" גם הפך ללהיט גדול) ומאז ממשיך לבטא את עצמו, אם בשירה או בגיטרה, בהופעות רבות שהוא מקיים. אסתר הופיעה עם יהונתן גפן ולאחר מכן הפכה לזמרת הרוק הישראלית הראשונה שכתבה את שיריה בעצמה! היא הוציאה אלבומים עם כתיבה מקורית כמו גם אלבום שירי ילדים. כמו כן, היא כתבה הרבה שירים לאחרים. עם השנים אסתר פנתה לעסוק בנטורופתיה אך לא הזניחה את כישוריה המוזיקליים, הוציאה אלבום נפלא בשם "הלילה בו ניצחה האהבה" ובמשך השנים מביעה גם את דעותיה הפוליטיות והחברתיות באמצעות המוזיקה והמילים שלה.



היא ואפרים נותרו חברים טובים ואף הופיעו יחד על הבמה פה ושם.


להזמנת הרצאותיי המיוחדות על המוזיקה הישראלית ועוד: 050-5616459



בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים 

©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page