top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

סיפורו של מתופף רוק רוצח - ג'ים גורדון

עודכן: 27 ביולי 2023




ג'ים גורדון היה מתופף מבוקש ביותר בשנות השישים והשבעים. סגנון התיפוף שלו היה החלום הרטוב של מוסיקאים ידועים רבים כי הוא ידע היטב היכן ומתי להלום בכל חלק ממערכת התופים שלו כדי שיישמע מיוחד ביותר. אבל סיפורו אפל יותר מקצב הרוק.


כל מעריצי להקות הרוק של שנות ה-60 וה-70 שמעו את התיפוף של ג'ים גורדון. אם זה בשירים של הביץ' בויז (כולל בתקליט המופתי PET SOUNDS משנת 1966), סטילי דן (באלבום PRETZEL LOGIC משנת 1974), קרלי סימון (בלהיטה הידוע YOU'RE SO VAIN משנת 1972), ג'ון לנון (בין השאר בשיר POWER TO THE PEOPLE), גורדון לייטפוט, הארי נילסן, פרנק זאפה, ג'ק ברוס, סוני ושר, ננסי סינטרה, גלן קמפבל, ליאון ראסל, דרק והדומינוס, להקת טראפיק והרשימה עוד ארוכה מאד. הוא היה ללא ספק אחד ממתופפי הרוק הגדולים של תקופתו, אבל הכל נעצר כשהוא שמע קולות בראשו וציית להם.


גורדון, שהיה בעל קול מלטף כשדיבר, היה ידוע לסובביו גם בהתפרצויות הזעם האלימות שלו. הייתה לו היסטוריה של מחלת נפש ובשנת 1970 הוא גם תקף את הזמרת ריטה קולידג', חברתו באותה תקופה, בזמן ששניהם היו בסיבוב הופעות עם ג'ו קוקר. מצוטטת בביוגרפיה של לאון ראסל, קולידג' אמרה, "ג'ים אמר בשקט מאוד, כדי שרק אני יכולתי לשמוע, 'אפשר לדבר איתך רק לרגע?' הוא התכוון שהוא רוצה לדבר לבד. אז יצאנו יחד מהחדר... ואז הוא היכה אותי כל כך חזק שהורמתי מהרצפה ונתקעתי בקיר בצד השני של המסדרון... זה בא כך, לפתע פתאום".


גורדון קיבל בשקט טיפול אמבולטורי במצבו והראה סימנים מועטים אם בכלל בפני חבריו המוסיקאים. "הוא היה בחור מדהים, פשוט כל כך כריזמטי", אמרה קולידג'. "אבל אחרי שהכל קרה, התחלתי לזהות את המבט הזה בעיניים שלו".



עם זאת, סיבוב ההופעות והקריירה העמוסה של גורדון נמשכו גם לאחר התקיפה. גורדון המשיך לתופף וגם לצרוך עוד ועוד סמים שהרעו את מצבו. הקלידן של דרק והדומינוס, בובי וויטלוק, בספרו: "בילינו לפחות שנה ביחד, מנגנים ביחד כל היום וכל הלילה, ומשתגעים מכל סם זמין עם נטישה מוחלטת של אחריות. טיילנו בכל רחבי אנגליה, הופענו במועדונים בלי שאף אחד יידע מי אנחנו, וזה היה גן עדן, רק לעשות מוזיקה למען הכיף הטהור של זה".


אבל זה לא היה באמת כיף טהור ואחת שתיעדה את התפרצותו המפחידה של ג'ים גורדון מולה הייתה כריס אודל. בשנת 1970 היא עזבה את עבודתה בחברת אפל, של הביטלס, והחלה לעבוד כעוזרת של אריק קלפטון, כשיום אחד חזרו קלפטון ולהקתו ממיאמי לאחר שסיימו להקליט שם את אלבומם, LAYLA AND OTHER ASSORTED LOVE SONGS. גורדון ואודל היו לבדם כשלפתע הוא הוציא מכיסו חבילה לבנה, שפך את התוכן שלה על מכסה הפסנתר והחל לחתוך ולחלק את החומר לשורות. "קדימה", הוא אמר לאודל, "קחי שורה". אודל לקחה את הצעתו והסניפה שורה ארוכה. שניות לאחר מכן היא החלה להרגיש חולה.


"את בסדר?", שאל ג'ים. אודל חשה בגלים גדולים של בחילה שנעו מכיוון המעיים אל הגרון.

"מה זה?", שאלה אודל בחרדה, כשהבינה שלא הסניפה קוקאין.

"זה הרואין", באה תשובתו של המתופף המודאג כי לא ציפה ממנה להתנהג כך לסם שהוא צורך ללא בעיה.


לילה אחד התווכחו גורדון ואודל בקולניות רבה, אחרי שתיית אלכוהול מרובה והסנפת קוקאין בצידה. קלפטון ושאר החבורה שהו מחוץ לבית המשותף וגורדון ואודל היו לבד בדירה. הפעם הצית משהו את גורדון ללכת רחוק יותר והכעסים הפכו לזעם גדול. פני הילד שלו הפכו לפנים של שטן. עיניו נראו כעיני משוגע. לפתע הוא ניתר ממקומו, ניסה לתפוס את אודל ולרתק אותה למיטה בידיו החזקות. היא הצליחה להימלט ממנו וברחה דרך המדרגות לקומה התחתונה כשגורדון דולק אחריה. בשניה שסובבה את ראשה לראות אם הוא רץ אחריה היא גילתה שבידו סכין קצבים. היא השתמשה בספה שביניהם כמחסום. גורדון נראה אחוז תזזית.


"ג'ים! עזוב אותי!", צרחה אודל.

"אני הולך להשיג אותך!", ירה גורדון בחזרה. "תשתקי או שאשתיק אותך!".

הוא צעק ונופף בסכין.


כשניסה לעקוף את הספה ידעה אודל שההזדמנות היחידה שלה היא לברוח שוב למעלה במדרגות ולנעול את עצמה באחד החדרים. כשניסתה לברוח, הוא דלק אחריה וכמעט השיג אותה והיא ידעה שאזלו סיכוייה להינצל. לפתע נשמע קול בכניסה - "הלו, יש מישהו בבית?". זה היה רוברט סטיגווד שפתח את הדלת ונכנס פנימה. עם הישמע קולו הפך גורדון במהרה לאיש הרגוע שמקודם. אך הפעם היה מבטו מרוקן. הוא ירד במדרגות, הניח את הסכין על הפסנתר בעדינות וחייך במתיקות אל אודל. לא היה לו מושג מה קרה דקה לפני כן.


בובי וויטלוק: "כשבאנו להקליט את האלבום השני של דרק והדומינוס, ג'ים כבר היה איש אחר. הוא נכנס לאולפן מבלי שאף אחד מאיתנו ידע זאת ועשה דברים בעצמו, ובעצם ניסה להקליט אלבום סולו תוך שימוש בזמן האולפן שלנו, והוא הגיע לנקודה שבה הוא התנהג כאילו הוא באמת יודע לשיר ולכתוב שירים, ולנגן בגיטרה ופסנתר. הוא עשה יותר מדי הרואין וקוקאין מעורבבים יחד אז הוא חשב על כל מיני רעיונות זבל. למעשה, כולנו היינו במקום די מוזר בגלל הסמים. היו הרבה כעס ופרנויה בינינו, במיוחד בנושאים שקשורים לכסף. אני לא יודע איך הוא התמודד עם זה, אבל ג'ים פיתח משהו במשרד, וקנה סט חדש של תופים ומכונית חדשה. לא יכולנו להבין איך פתאום נראה שיש לו כמות גדולה כזו של כסף לבזבז. הכל היה אמור להיות מחולק שווה בינינו. אריק (קלפטון) ואני היינו שנינו עם הכנסה קבועה מהמשרד, וכספי ההופעות היו רק תוספת. לג'ים ולקרל היו סידורים משלהם עם המשרד. מבחינתי, כולנו שרפנו את הכסף בסיבובי הופעות והנה הוא מגיע עם מכונית חדשה. זה לא היה רק עניין של כסף, זה היה יותר עניין עקרוני. ג'ים ביקש מאריק, קארל (ריידל הבסיסט) ואותי לפגוש אותו מול דירתו. עמדנו שם ולפתע הוא הגיח ברחוב עם מכונית פרארי דייטונה ספיידר לבנה. אריק ואני חשבנו, "על מה לעזאזל כל זה?" הבחור הזה אפילו לא יודע כלום על מכוניות".


ג'ים גורדון שמע קולות בראשו והקול שהטריד אותו במיוחד היה קולה של אמו שהנחה אותו בראשו להרעיב את עצמו ולמנוע מעצמו שינה. רופאים שטיפלו בו שגו באבחנתו וניסו לרפאו מאלכוהוליזם. המצב הלך והחמיר עד שגמלה החלטה בלבו, להרוג את אמו ולחסל את ייסוריו. ב-3 ביוני 1983 הוא ארז בתיק סכין קצבים וגם פטיש ונסע לבית אמו. השעה הייתה 23:30 והוא ראה אור דולק בביתה.


הוא דפק בדלת ושמע את אמו בת ה-72 נועלת את נעלי הבית שלה ופוסעת לכיוון הדלת. הדלת נפתחה, היא קראה בשמו וזה הספיק לו כדי להתנפל עליה. הוא תקף אותה שלוש פעמים בפטיש, בעודה צורחת לעזרה. הוא דקר אותה עם הסכין שלוש פעמים בחזה והרג אותה כשהוא מבטיח לעצמו שהייה רבת שנים מאחורי סורג ובריח. עם כליאתו הוא אובחן כחולה בסכיזופרניה אך לא יכל להשתמש בזה כסיבה לשחרורו, בגלל שינוי בחוק של קליפורניה בנוגע להגנה בשל אי שפיות.


כשראה גורדון בטלוויזיה, בתא שלו, כי אריק קלפטון, חברו ללהקת 'דרק והדומינוס', קיבל פרס מכובד על השיר LAYLA, הוא ניתץ בזעם כל מה שהיה בחדרו. בחדרו נתגלה פתק ובו רשימה של אנשים שהוא ביקש לחסל – מנהל להקת דרק והדומינוס רוברט סטיגווד, קלידן הלהקה בובי וויטלוק ואריק קלפטון.



ג'ים גורדון מת בכלא ב-13 במרץ 2023, בגיל 77.


רוצים לדעת מה ג'ים גורדון עשה במסגרת להקת דרק והדומינוס? תלחצו פה


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות לועזיות? הביטלס? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים ומבלוג המוסיקה באתר.






©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page