top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

על תקליט ישראלי - להקת טנגו

עודכן: 17 בדצמ׳ 2023


רוק ישראלי הוא מונח עם הרבה כיוונים מוסיקליים מעניינים בתוכו. אז החלטתי לכתוב גם על תקליט הבכורה של להקת הרוק טנגו, "סידור קבוע", שיצא לאור בשנת 1984.


מי זו להקת טנגו?


הם החלו כצמד. מי זה הם? אלו הבסיסט-זמר מיקי שביב (שכתב את שירי ההרכב) והמתופף ז'אן פול זימבריס (שתופף בתופים רגילים לצד תופים אלקטרוניים שהיו אז המודה). שביב נולד בישראל ובגיל 14 עבר לקנדה. שם הוא נחשף להשפעות מוזיקליות רבות ואף הוציא כמה תקליטונים נשכחים. כשחזר לארץ, הוא הביא את צליל הפרטלס-בס להפקות של יוני רכטר, אריק איינשטיין, גרי אקשטיין, שם טוב לוי ועוד. זימבריס הגיע לארץ מצרפת בשנת 1969 וגם הפך עם השנים לנגן הפקות.


השיר הראשון של שביב וזימבריס שיצא לרדיו היה "אל תעזבי את תל אביב".


הרבה חשבו שהם יעזבו את האזור לאחר שיר אחד בלבד, אך הם המשיכו להפגיז עם שיר נוסף - "ריקוד לאור ירח". אז היה ברור שטנגו הוא לא רק ריקוד חד פעמי, אלא שם של הרכב מבטיח.


ההקלטות לתקליט נעשו, ללא חיפזון, באולפני "רולי", כשהבעלים גלעד קרן לקח את ההרכב תחת חסותו. הצלחת השיר "אל תעזבי את תל אביב" דרבנה את החבר'ה לעשות תקליט שלם, בקצב שלהם (תרתי משמע) וללא לחצים של תקציבים עם עבודה בשעות ליליות מאוחרות, כשהאולפן לא איכלס אמנים אחרים. בהקלטות ניגנו גם הקלידן משה לוי והסקסופוניסט ירוסלב יעקובוביץ'. השיר המוזכר על תל אביב יתפוס בתקליט השלם שמונה דקות, לעומת הגירסה הקצרה שיצאה לפני כן.


ועם ההבטחה בא תקליט בכורה בשם "סידור קבוע", שהציג חבר שלישי לריקוד הטנגו - הגיטריסט נאור דיין, שפגש את שביב באולפן ההקלטות, כשהשניים הגיעו לנגן בשביל המצלצלים בהקלטה של זמר קסטות. הכימיה נוצרה. נאור היה שותף בעשיית התקליט אך לא מיהר להיות חבר בלהקה. הוא צורף בשלב סיום ההקלטות.



ללהקת טנגו היה גם הכבוד לפתוח את תוכנית הלהיטים הטלוויזיונית, "להיט בראש", שבאה לתת קונטרה ישראלית לטופ אוף דה פופס הבריטי. המנחים היה משה מורד ואורלי יניב וטנגו ביצעה שם, עם פלייבק, שיר-להיט נוסף, "עיניים ירוקות".


ז׳אן־פול זימבריס לעיתון 'חדשות': "אנחנו חרמנים להופיע". מיקי שביב מיהר להוסיף: "אנחנו נופיע ברגע הנכון. לא מתוך חרמנות. בארץ זה לא קל להרים הפקת רוק. יותר קל להרים טייסת פנטומים. אבל אנחנו נילחם על זכותנו לעשות רוק". נאור דיין סיכם: "אנחנו מקווים שיווצר חוג קטן וקבוע המקשיב למוסיקה שלנו. ונגדל יחד עם הקהל הזה".


באותו עיתון נכתב, זמן קצר לאחר מכן, בביקורת על התקליט: "לא, זה לא תקליט רטרו לריקודים סלוניים. זה רוק ישראלי דוגרי וסולידי. גם ההורים ייהנו ממנו.".


בעיתון "כותרת ראשית" נכתב אז בביקורת על התקליט: "זה אינו תקליט אחיד ברמתו. לכל אורכו ניכר המאמץ לשמור על רמה גבוהה בהפקה: מקצוענים ימצאו בו ודאי הרבה רעיונות מרתקים, אבל לרובנו - 'בית ספר להפקה' אינו אידיאל של ממש. התקליט נעשה מרתק, כאשר מתגלים דברים נוספים: כאשר נוצר מתח בין ההפקה היקרה לבין הרגשות המובעים בשיר, בין המלודיות הצפויות מעט לבין הצלילים המרתקים שנושאים אותן, בין הבנאליות של הסיטואציות לבין דרך תיאורן. כשזה קורה ('כשהלב אומר', 'בואי נריב' ובלהיטים), קל ליהנות מהתקליט. נעים להאמין כי 'טנגו' יהיה באמת סידור קבוע למיקי שביב ולז'אן פול זימבריס".


אז מה קרה אחר כך?


לאחר מכן חברה להקת טנגו לאלון אולארצ'יק ואיתן גידרון ויצא מזה להיט מקפיץ - "או שאתה קם או שלוקחים אותך מפה". החבורה גם יצאה יחד להופעות.


למרות המכירות הלא היסטריות של תקליט הבכורה, הייתה ציפייה לתקליט השני, "אמונה שלמה", שיצא בשנת 1986, אבל השירים בו נתקלו בחומה שיצר הקהל. אולי כי הפעם השירים באו פחות כאמירה בינו לבינה ויותר כאמירה חברתית-פוליטית.




שביב בעיתון מעריב: "קשה לי לומר בבירור מה השינוי בין זה לאלבום הראשון. אני עדיין הרוס מהתקליט. הוא לקח לנו בערך שנה אבל לא באופן אינטנסיבי. נראה לי שהלכנו כאן קדימה עם הזמן, ההקלטה הפעם הייתה יותר קמיקזית. בתקליט הראשון חיפשתי את החותם האישי, הראשוני. כאן זה התחלק הרבה יותר. מעין המשך טבעי. לפחות מבחינת התמלילים, יש שינוי די גדול, אמירות פוליטיות שבנויות על כפלי משמעות ומטאפורות".


נאור דיין עזב באמצע ההקלטות, הרבה רעש נוצר בציבור סביב צינזור השיר "שפוי מלחמה" בתקליט עצמו (ולא ברדיו, כפי שרבים חשבו), הכושים העבריים מדימונה שרו בשיר "אמונה שלמה" (מקום ראשון ברשת ג', באוקטובר 1986),


הצמד טנגו הגיע גם לתוכניות "זהו זה" ו"עד פופ" כדי להציג את המרכולת החדשה - אך הקהל לא התחבר לזה וריקוד הטנגו הסתיים. מה שנשארו אלו שני תקליטים מרשימים בפסקול הישראלי.


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות לועזיות? החיפושיות? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים ומבלוג המוסיקה באתר.


להזמנות: 050-5616459







©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page