top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

צלילי ישראל 1960-1959

עודכן: 13 ביוני 2023



ברוכים הבאים לעוד מנהרת זמן שלי - והפעם אני בא אליכם עם מבזקי חדשות שליקטתי מפעם ובהם תמונת פסקול ישראלי ישן וטוב - ממש בטעם גזוז ממותק.


אמצע שנת 1959 ויצחק שמעוני, מנהל מחלקת הבידור של קול ישראל, קובע שתחנות הרדיו חייבות לתרגם למאזינים, לשפה העברית, את שמות השירים הלועזיים. חובבי פזמונים רבים ניסו להתנגד לקביעה בטענה שזה הופך את השירים לבעלי משמעות מטופשת ושונה מהמקור.



להקת פיקוד המרכז התפרקה ואנשיה פוזרו ביחידות הצבאיות השונות. הפירוק הוא זמני, עד ספטמבר 1959.


להקת בצל ירוק מתחילה לערוך חזרות על תוכנית שירים כשאחד הנושאים הוא בתי סוהר. דן בן אמוץ וחיים חפר כתבו את התוכנית. לאחרונה נוספה ללהקה הזמרת אילנה רובינא.


הזמרת עליזה קאשי, לשעבר מבצל ירוק ולהקת הנח"ל, מתחילה להרכיב רפרטואר משלה. בשביל זה היא אספה סביבה שני גיטריסטים ואת רותי המתופפת.


חברת התקליטים, הד ארצי, בחרה להדפיס כתקליט הסטריאופוני הראשון אצלה, עם פזמונים בביצוע מרינו מריני ורביעייתו. זאת למרות שבארצנו יש מעט ביותר מכשירים המסוגלים להשמיע פורמט זה. המונו שולט.



הרבה חשבו שיפה ירקוני איבדה את קולה מאז שחזרה מהופעות בדרום אפריקה. היו שחשבו שהיא לא תוכל לשיר עוד. אבל כשהיא עלתה לבמה של היכל התרבות, במסגרת התוכנית "היו זמנים" ושרה בקול עמוק וקצת צרוד את "באב אל וואד", להיטה הגדול, ההקלה הייתה רבה. יפה יכולה לשיר. רבים בקהל דמעו ומחאו כפיים בהתלהבות אדירה.



השירים המובילים אז:

ונצואלה - להקת בצל ירוק (מהתוכנית "אף מילה למורגנשטיין")

דרך הטבק - הדודאים

שיר ההד - אריק לביא

היה הוא אפור - נחמה הנדל

דינה ברזילי - להקת הנח"ל


תקליטון חדש:

אריק לביא - הסלע האדום / צו קריאה / הקטר 70414 / הננס בעל הצל



ביולי 1959 זכה הצמד מחיפה, אסתר ואבי רייכשטאט, שהחלו מתחילת השנה להופיע תחת השם "צמד העופרים", להצלחה גדולה בחיפה והסביבה. השניים מתרכזים בביצוע שירי עם ומתחילים לעבוד בהדרכתו של המלחין, אמיתי נאמן. אבי מפעיל במהלך היום גם מוסך למכוניות.



באחת ההצגות של להקת בצל ירוק בתל אביב עלה המסך, בחלק השני, והקהל נדהם לגלות את חברי הלהקה עומדים קפואים במקומם - מבלי לזוז ולשיר. במהרה התגלה שאקורדיוניסט הלהקה, יוסלה אורג, יצא לשוחח מחוץ לאולם ושכח להיכנס בזמן למחצית השניה.


ישראל גוריון, מצמד הדודאים, החל ללמוד פנטומימה אצל הפנטומימאי הצרפתי, מרסל מרסו.


תקליט חדש: להקת בצל ירוק





באוקטובר 1959, במחנה צבאי אי שם, הופיעה להקת פיקוד הצפון. הבמה הוקמה ליד בריכת השחייה, שהפרידה בין הבמה לקהל. ההופעה עברה כהלכה עד הקטע האחרון בו מעד אחד השחקנים ונפל לבריכה. השאר קפצו אחריו לאות סולידריות. היחיד שנשאר יבש היה לוליק, סולן הלהקה, שכל שנותר הוא הוא לבשר לקהל שהמופע הסתיים. לוליק עבד אז גם על תקליטון לחברת הד ארצי, בו הוא שר גם שיר ספרדי של לורקה, לפי לחן של אריה לבנון. אם זה לא מספיק, לוליק גם הצטרף ללהקה חדשה למחולות עם, ששמה "עלומים" ובה רקדנים ורקדניות. לא שיעמם לו.



באותו חודש נכנסו הלהקות הצבאיות לפעולה, לאחר הפסקה קלה. להקת הנח"ל הרימה תוכנית חדשה בשם "בדרך כלל" והופיעה איתה מול א נשי המטה שלא פסקו רגע אחד מצחוקם השוטף. אחד מרגעי השיא בא עם מערכון של אפרים קישון על קורס רס"רים. מצד שני, להקת השריון הביאה לתוכניתה החדשה שירים של לואי ארמסטרונג, הפלטרס. אחד השירים הבולטים בתוכנית זו הוא "אליפלט", שכתב נתן אלתרמן ושרה בתו וחברת הלהקה, תרצה.


לאחר צאת התקליט של בצל ירוק, גם חברי ה"סמבטיון" התכוננו להקליט. אז הושג הסכם עקרוני בין חברת התקליטים, הד ארצי, להנהלת התיאטרון - לפיו יוקלט התקליט עם מיטב השירים והפזמונים מהצגות תיאטרון כמו "דבר אל הקיר", "השד מי יודע" ו"עמוד על הראש". בין המבצעים אותם - אריק איינשטיין, רחל אטאס, אלברט כהן, ברוך דוד, יוסי פרוסט ונפתלי בינשטוק.



בינתיים, הלהיטים החמים הם:

שיר השיכור - ג'ו עמאר

עין גדי - שלמה בר זכאי וטובה בן צבי

בדרך התבור - מרים אביגל

מצעד האביב - סמבטיון

שיר ההד - אריק לביא

פלאפל - להקת אילון


אפרופו ג'ו עמאר, הוא היה אז גם מורה ממושב יד רמב"ם, ליד רמלה.





בפברואר 1960 התהדרה נעמי שמר בלהיט חדש עם ריח משגע - "קפה שחור". השיר החל לעלות בלהקת השריון, אך לא צבר תהודה, בשנת 1958. מפעם לפעם ניסו אמנים שונים להביא את השיר להיות שלאגר - אך הנסיונות לא הצליחו. זאת עד שהופיע שמעון בר, שהקליט אותו לפי טעמו.



הלהיט, "אבא'לה בוא ללונה פארק", ששר ישראל יצחקי, קיבל בתחילת 1960 כמה ביצועים של זמרים צרפתיים שחשו כי יש פה פוטנציאל. בינתיים השתתף יצחקי במופע עתיר אמנים, שרץ ברחבי הארץ, ושמו "מצעד הפזמונים 1960-1950". ואם ברצונכם לדעת איזה זמר השפיע על שירתו של ישראל? בינג קרוסבי, כמובן.


אם ברצונכם לראות את המופע הזה עם יצחקי, תפתחו יומנים:

5 בפברואר - בחולון

12 בפברואר - גבעת אולגה

19 בפברואר - גבעת אולגה

26 בפברואר - אזור

1 במרץ - ראשון לציון



להיטים חמים בפברואר 1960:

אינני אשם - בצל ירוק

חולשה של בת - להקת הנח"ל

אל נא תאמר לי שלום - יפה ירקוני ואורי זוהר

מיכל שלי - האחים שלם


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות לועזיות? הביטלס?תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים ומבלוג המוסיקה באתר.







©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page