top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

על תקליט ישראלי - שלמה ארצי ואצ'י בהופעה

עודכן: 6 במרץ




גם אינטימיות מוחלטת יכולה להיות רוק ישראלי


השנה היא 1980 ובעולם של מוסיקה ישראלית קורה גם דבר שכזה, שמוציא אמן מוביל בארצנו להופעות אינטימיות ביותר מול הקהל - עם מלווה אחד ועם ציוד מינימלי. בימינו, לא נראה ששלמה ארצי יעשה דבר שכזה. אז, זה נראה הדבר הטבעי ביותר.


שלמה ארצי של אז היה אחרי הצלחת תקליט ושמו "דרכים". אחרי שנים ארוכותמ של ניסיונות מוסיקליים וז'אנרים במוסיקה, הוא יצא לסיבוב הופעות נוסף, ללא להקת רוק לצדו. רק חברו, ובסיסט להקת הליווי שהייתה לו בסבנטיז, "גברת תפוח" (על שם המפיק, מיכאל תפוח). זה הוא אצ'י שטרו. השניים הכירו עוד כששירתו יחדיו בלהקת חיל הים. אצ'י גם עבד אז ביום כמנהל יחסי הציבור בחברת התקליטים, הד ארצי.


מדוע סיבוב זה היה כה מיוחד במוסיקה הישראלית?


שלמה אהב אז את הנסיעות בכבישי הארץ. לפעמים זה גם נתן לו השראה לכתוב שיר חדש. וכך נסעו השניים, עם הציוד המינימלי, אותו העמיסו השניים במלוא המרץ למכונית הפולסוואגן. הוא אהב אז להיות פועל הבמה של עצמו. עצמאי בשטח, לא צריך טובות. אהה... זה, בעצם, שיר של מישהו אחר. אז מה יש לנו שם? עמודי תאורה, רמקולים, מכשיר הקלטה, מיקרופונים וגם מגבר. לא היו לו דאגות מבחינת שכר ההופעה, כי את הכסף הוא נהג לקבל לפני הגעתו. בימים בהם עדיין לא הומצא המושג "שוטף פלוס..."


שלמה גם נהנה אז מצאת ספר השירים הראשון שלו, "מילים מתחברות לאיש".


אצ'י שטרו לא רק פרט בגיטרת הבס או לחץ על קלידי הסינטיסייזר בהופעה אלא גם עסק בענייני התאורה וההגברה. במהלך כיוון הכלים לפני ההופעה פרט שלמה בגיטרה ואצ'י דאג שלסדר כהלכה את תדרי הצלילים, כך שלא יישמעו צפצופי פידבקים מחרישי אוזניים. וכן, היו במהלך ההופעה גם כמה פלייבקים שהושמעו להעצמת הליווי המינימלי. כך הופיעו השניים משנת 1980 ועד שנת 1983. בינתיים יצאו לארצי התקליטים "חצות" ו"מקום".


האם כל ההופעות היו סולד-אאוט?


ובכן, זה לא כמו בימינו, כששלמה ארצי הוא קונצנזוס הופעות שמוכר את כל הכרטיסים. אז הוא לא הצליח למלא כל אולם אליו הגיע עם אצ'י. אבל הוא העדיף כך, מאשר לעשות הופעות רוק ישראלי גרנדיוזיות, כמו שעשו אז ביחד אריק איינשטיין ושלום חנוך שאיחדו כוחות לאחר כמה שנות פרידה יצירתית. שלמה על הבמה ושר "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא", כשקולו וצליל הגיטרה שלו ממלאים את המקום. גם "אני נושא עמי" מקבל את האינטימיות הראויה.


הקהל אהב את שלמה ארצי האינטימי של 1980, ששר את השירים מכל הלב וגם סיפר סיפורים בין לבין. אחרי הכל, מה אמנים בדרך כלל רוצים? קשר ישיר עם הקהל שלהם.


האם יצא מזה תקליט?



ובכן, לא רק תקליט כי אם אלבום כפול שהוקלט באולם צוותא בתל אביב וראה אור בשנת 1983. תקליט זה לא נמכר היטב כשיצא, נעלם מזה שנים רבות מהדפסה (יש הטוענים ששלמה דאג לטאטא אותו מפני האדמה) ורק לאחר שנים רבות הוא יצא, לשמחת המעריצים, על גבי דיסק.


צד א':

האיש ההוא

הספור הזה על אדם ושירים

טיול לילי

לילה לילה

אומרים ישנה ארץ

שינויי מזג האוויר


צד ב':

שלום זיקנה

יום אחד

השיר העברי

אני נושא עמי

אף פעם לא תדעי


צד ג':

אהבה, הדבר היפה הנפלא הזה

גבר הולך לאיבוד

בואי ונתיר

ופתאום כשלא באת

נמרוד גאון

אני חייל


צד ד':

במטוס סילון

זה אצ'י

הרדופים


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.










©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page