top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

אני רוצה את האם.טי.וי שלי: על קליפים חשובים שגדלתי עליהם בעולם המוסיקה

עודכן: 10 במאי 2023



ברוכים הבאים לעוד פוסט בבלוג המוסיקה והתרבות שלי שבו אני יוצא לטיול במורד הזיכרון שלי כשהפעם אני מביא את הסיפורים מאחורי כמה מהקליפים האייקוניים של MTV שגדלתי עליהם. תחנת MTV הייתה חלק משמעותי מההתבגרות שלי, והקליפים שלה השאירו בי חותם בל יימחה. אז בחרתי כמה מהקליפים האהובים עליי ועכשיו אני מסובב אחורה את השעון (שוב) כדי לגלות פרטי מידע מעניינים על סרטוני הוידאו שפרצו למסכים הקטנים שלנו, בשנות השמונים והתשעים, והסעירו אותנו.


גילוי נאות - אני לא אוהב חלק מהשירים עליהם כתבתי פה, אבל אני אוהב את האופן בו נעשו הקליפים. שתהיה לכם קריאה מהנה.


SLEDGEHAMMER - PETER GABRIEL



זה השיר וזה הקליפ שהזניק את פיטר גבריאל, לשעבר סולן להקת ג'נסיס ומאז זמר מוערך אך חסר להיט ענקי משלו.


אז מה יש לנו פה? זה מתחיל עם צילום של תאי זרע ומסתיים בדמותו של גבריאל כשהוא קם מכסא ומתחיל לצעוד ולהתמזג עם המרומים. כלומר, הקליפ בא לייצג את מהלך החיים מילדות ועד מוות. וכל מה שבא בין שני הקצוות האלו הינו אנימציה מדהימה ופורצת דרך בתקופתה. פרצופו של גבריאל, הידוע בתיאטרליות הרבה שלו, מקבל פה "טיפול" במצבים רבים, מפתיעים ומשעשעים לרוב. הקליפ הזה עזר למכור היטב את התקליטון וגם את אריך הנגן של גבריאל, SO, שרבים ראו בו את הקאמבק הברור שלו.



כשהיה גבריאל בלהקת ג'נסיס, הוא היה מהבולטים בשילוב הרוק עם תיאטרון. לכן כשניגש לעשות את הקליפ הזה, ההשקעה התיאטרלית לא הייתה זרה לו והוא נכנס במהרה לדמות. בקליפ הזה הוא ביקש לשחרר את כל הבלמים. לכן הוא שכר את שירותיו של סטיבן ג'ונסון, שעבודתו בתוכנית הילדים PEEWEE'S PLAYHOUSE גרמה לעולם תוכניות הילדים לפעור פה, ממש כמו שעשה בקליפ של גבריאל שגרם לרבים מחובבי הרוק לפקוח עיניים לרווחה.


"נמשכתי מאד לעושר והטירוף הוויזואלי שבנה סטיבן והזמנתי אותו לשוחח איתי על אפשרות להכנת קליפ", סיפר גבריאל. "שנינו היינו נחושים ליצור דבר שלא היה קודם. אז בילינו כמה שבועות בהקשבה לשיר הזה ובניית קונספטים. הוא הביא לפרויקט את האחים קוויי, שעשו אנימציות מדהימות של בובות. אני הבאתי את האנשים בחברת AARDMAN ANIMATION והשילוב של כולם יצר דבר מעניין".



הפרויקט גם קבע כי על גבריאל להישאר דומם בעוד האנימטורים מציירים עליו פריים אחר פריים של אנימציה, להמחשת רכבת הרים. התהליך ארך שבוע רק לזה. "לפעמים ממש לא היה לי נוח בתהליך הזה", הודה גבריאל. "נאלצתי גם לבלות עם הראש באקווריום זכוכית ובו דגים מתים שממש הסריחו מהחום של התאורה, אבל התוצאה בהחלט הייתה שווה את הסבל". ברשת אם.טי.וי. שודר הקליפ הזה ללא הרף.



השיר מביא המון רמיזות מיניות ולכן גם בקליפ יש מהרמיזות האלו. מילים כמו BIG DIPPER ו- BUMPER CARS הן מילות סלנג לאיבר המין הזכרי. גבריאל: "לפעמים סקס יכול לשבור את המחיצות כשסוגים אחרים של קומוניקציה לא עובדים".


סטיבן ג'ונסון עבד עם גבריאל גם על קליפים לשירים BIG TIME ו- STEAM.

 

הידעתם ש...

קליפ הוידאו של להקת קווין לשיר I WANT TO BREAK FREE, בו התלבשו הארבעה כנשים, הותיר את השוק האמריקני מזועזע, אפילו בתקופה הליברלית של שנת 1984. במקום שהשיווק ההומוריסטי הזה יעלה את סף פופולריות הלהקה שם, המכירות של תקליטיה צנחו לאחר הקרנת הוידאו ברשתות הטלוויזיה שם. בגלל זה לא הגיעה קווין להופעות בארה"ב אלא לקחה את סיבוב ההופעות העולמי שלה למקומות בהם הייתה רצויה יותר.





UNDERCOVER OF THE NIGHT - THE ROLLING STONES




הקליפ השערורייתי הזה בזמנו של הרולינג סטונס, יצא בשנת 1983.

במאי הקליפ, ג'וליאן טמפל, קיבל את העבודה לביים זאת לאחר ששלח ללהקה תסריט שהיה בטוח שהם ישללו אותו. "עבדתי עם הסקס פיסטולס, בסרט 'תרמית הרוק'נ'רול הגדולה' ועם שאר הרכבי פאנק, כך שלעשות משהו עם הרולינג סטונס לא היה הדבר המגניב ביותר אז. אם כך, חשבתי לעצמי שאכתוב תסריט שאני ממש מאמין בו ואם הם לא ירצו לעשות אותו, אז לא נורא. להפתעתי הגמורה, הם התלהבו מזה. כשהתחלתי לעבוד איתם על הקליפ, הבנתי שהם רוצים לחזור להיות הבחורים הרעים, התדמית שהם כה הפליאו בעבר לשחק. כלומר, כשהם רעים - אז הם ממש טובים!".



טמפל: "השיר עסק בחוליות המוות שפעלו אז במרכז אמריקה, וכתבתי תסריט על המהפכה האורבנית. המחזתי את הרעיון של הצגת קית' ומיק כשהם ממש לא מחבבים זה את זה וקית' הורג את מיק בסרטון. כמובן שהם אהבו לגלם את זה. בקליפ הזה חשפנו את תחילת הסכסוך האמיתי בין השניים".



הסרטון שודר ברשת אם.טי.וי אך נדחה על ידי כמה רשתות אחרות בגלל האלימות שבו, כולל סצנת מבוימת של הוצאה להורג.


SMELLS LIKE TEEN SPIRIT - NIRVANA



הקליפ הזה, שפרץ למרקעים בתחילת הניינטיז ופוצץ את המוח להמון רעבי רוק כמוני - מיצב את להקת נירוונה מסיאטל ואת במאי הקליפ, סאם באייר, אי שם למעלה. זה אולי אחד הקליפים החשובים ביותר שנוצרו בשנות התשעים.


אבל החיבור בין הבמאי ללהקה הסתיים בפיצוץ. "איך אומר את זה? עשיתי להם את הוידאו הזה ולא דיברתי איתם מאז. זה היה סשן אגרסיבי ביותר מטעם שני המחנות".



התקציב היה זעום ובאייר ניגש להזמין את הקהל, שהגיע לראות את נירוונה בהופעה בסאנסט סטריפ, לקחת חלק פעיל בצילומים. כ-300 איש הגיעו והם לא רצו לקבל הוראות מה לעשות, כדברי באייר. "הם פשוט רצו לבוא ולהשתגע. המעודדות בקליפ הן חשפניות שהבאתי מהסביבה".


האווירה בצילומים הייתה של כאוס. באייר: "אנשים כל הזמן ניגשו אליי ושאלו אותי מתי כבר אפשר לשבור את סט הצילומים. בסוף, לקראת חצות, אמרתי להם לעשות את מה שבא להם. הם השתלחו בתפאורה ואנחנו צילמנו את זה. קורט (קוביין) שבר את הגיטרה שלו שם ואני בטוח שהאווירה הזו היא שעשתה את הקליפ למיוחד במינו. אי אפשר לזייף את זה".


SINEAD O'CONNOR - NOTHING COMPARES 2 U



היה זה הבמאי הנסיוני, ג'ון מייבורי, שעבד עם שינייד אוקונור על ארבעה קליפים לשירי תקליט הבכורה שלה, "האריה והקוברה". זאת לפני שהוא ניגש לביים את הקליפ המשמעותי ביותר איתה, בשנת 1990, עם שיר שכתב לה פרינס לתקליטה השני, "אני לא רוצה את מה שאין לי". בהמשך היא טענה שאותו פרינס גם תקף אותה מינית.



מייבורי: "עשינו שלושה ימי צילום בפריז ורק אחרי שקיבלתי בחזרה את החומר וצפיתי בו, הבנתי שאין בו שימוש יעיל". מייבורי התפעל מיכולתה של שינייד לבצע ליפ-סינקינג (התאמת תנועת שפתיים לפלייבק) שהחליט לצלם אותה עם קלוז-אפ לפניה בלבד, כשבמהלך הצילום מתגלה הרגש שלה לשיר. "היא שחקנית מעולה", אמר מייבורי, "אבל זה לא היה ביצוע מאולץ שלה. אנשים שאלו אותי אם הנחתי צלחת של בצל מתחת לאף שלה, אבל הדמעות שלה היו אמיתיות".



מייבורי התעקש שכל צוות הצילום, מלבדו, יורכב מנשים. זאת כדי לשחרר את אווירת הצילום מנוכחות גברית מסיחה. "מאז ביקשו ממני אמנים רבים שאצלמם כך, אך ידעתי שלא כל אחד יוכל להביא את הרגש ההוא ששינייד הצליחה להביאו. חוץ מזה, יש לה פנים שלא יכולות להיראות רע בצילום".


A HA - TAKE ON ME




הייתה זו שנת 1985 כשהקליפ הזה צץ לפתע ושלהב אותנו עם שילוב נדיר אז, באופן כזה, בין דמויות אמיתיות ואנימציה. במאי הקליפ היה סטיב ברון ואשף האנימציה היה מייק פאטרסון, שסיפר: "צילמנו את הלהקה במשך ארבעה ימים, אבל ברור שהעבודה הקשה באה לאחר מכן". הוא היה צריך לצייר בין 17-12 תמונות בשנייה - כך שלצייר עבור קליפ באורך של כשלוש דקות היה הדבר לא קל בכלל.


דבר נוסף שגרם לקליפ להתחבב על ידי רבים היה סיפור העלילה המתקתק על בחורה (השחקנית באנטי ביילי) שנפגשת בדמות אנימציה (בדמותו של זמר הלהקה, מורטן הארקט), מתאהבת בה, מאבדת אותה ובסוף משיגה אותה כאדם אנושי שמתנער מציורו.

עם שחרור הקליפ צץ לפתע האפקט בכל מיני מקומות, כולל פרסומות למכוניות ובירה.


TOM PETTY - DON'T COME AROUND HERE NO MORE




הקליפ, שנראה כארוחה בארץ הפלאות של אליס, יצא בשנת 1985 ופטי סיפר על הניצוץ שהביא את הרעיון שלו: "דייב סטיוארט, מהיוריתמיקס, הפיק אז את התקליט שלי, SOUTHERN ACCENTS, ואמר שבכל פעם שהוא שומע את השיר הזה, הוא מדמיין את עצמו יושב על פטריה ענקית ומנגן בסיטאר". הם ידעו שלקליפ שילווה את השיר הראשון שייצא מהאלבום שלהם צריך משהו מיוחד.


פטי: "יש בשיר עקצוץ פסיכדלי ולכן הלכנו על זה". שימו לב שדיב סטיוארט אכן נמצא בקליפ על פטריה. פטי: "העוגה בקליפ הייתה רעיון של הבמאי, ג'ף שטיין, ובגלל שהייתה רק עוגה אחת שכזו, אסור היה לנו לפשל בצילום הסצנה הזו".


THRILLER - MICHAEL JACKSON




אני זוכר את שנת 1983, כשהקרינו במיוחד בטלוויזיה הישראלית את הסרטון השלם של השיר החדש עם מייקל ג'קסון. אני וחבריי חזרנו למחרת לביה"ס מזועזעים ולאחר ליל סיוטים.


קשה לדמיין את מייקל ג'קסון כאמן שאינו מגה-סטאר (נו, טוב - ועוד כמה דברים לא נעימים שצצו עם השנים). אבל לפני צאת התקליט THRILLER היה ג'קסון ידוע אך לא ברמת אייקון. כשהתקליט יצא, הוא נמכר היטב אך החל לרדת במכירות והיה צריך קליפ אחד להחזיר את המכירות הטובות. מה שנוצר לא היה סתם קליפ, אלא קלאסיקה היסטורית בתחום סרטוני הפופ.


במאי הסרטון היה ג'ון לנדיס, שסיפר שג'קסון התקשר אליו וביקש להפוך בקליפ למפלצת. לנדיס ניגש למשימה ורקח סרט בתוך סרט. התוצאה הייתה מפעימה ומפחידה.


ASHES TO ASHES - DAVID BOWIE




אחרי הנסיונות המוסיקליים המאתגרים שערך דייויד בואי באלבומיו, משנת 1977 ועד סוף אותו עשור, החליט זיקית הרוק'נ'רול ששנת 1980 תיפתח עם משהו נגיש יותר אך לא פחות מעניין. כך הוא הוציא את התקליט SCARY MONSTERS וניגש ליצור את הקליפ לסינגל הראשון ממנו.


בקליפ גילם בואי את מייג'ור טום, אותה דמות שהוא הוליד בשנת 1969 ונשארה כלואה בחלל משלה. המייג'ור טום שלו בא בקליפ בצורת ליצן שעצוב בחוץ ובפנים.



בסוף הקליפ נראה בואי הולך על חוף הים עם אשה מבוגרת, שרבים טענו וטעו כי זו אמו הביולוגית, כשהיא נראית מנסה להחדיר בו הגיון. לאחר קליפ זה הפסיק דייויד בואי ליצור לעצמו פרסונות. בכל פעם שהוא עטה על עצמו תחפושות מאז, זה היה כדי לשחק תפקיד ולא להפוך לו בעצמו.


EVERY BREATH YOU TAKE - THE POLICE




להקת פוליס הייתה ידועה עד אותה שנת 1983 כלהקה עם שלושה מוסיקאים מוכשרים ביותר שאהבו גם להשתולל, להשתובב ולחייך בקליפים המשותפים שלהם (למרות שפעמים רבות היו מריבות ביניהם).


הפעם הם קיבלו לידיהם את צמד במאי הוידאו (ולשעבר מוסיקאים וחברים בלהקת 10CC) - קווין גודלי ולול קרים. התוצאה באה עם בגרות ויזואלית משמעותית של הלהקה ואופציות צילום ועריכה שהיו משמעותיות מאד לתעשייה המצולמת במדיית המוסיקה. השיר מדבר על אדם שעוקב באופן מטריד אחרי בחורה והקליפ מציג אווירה חשוכה ורק בשחור לבן - דבר שגרם לו לבלוט היטב בין שלל הקליפים הצבעוניים-צעקניים של אותה שנה.



לול קרים: "הצלם, דני פרל, צילם את הלהקה בשחור ולבן אך גם עם צבע אפור. כשהגענו לחדר העריכה, החלטנו להוציא את כל הצבע האפור החוצה וזה יצר משהו מאד מעניין".


MONEY FOR NOTHING - DIRE STRAITS




אם כבר אנו עוסקים בסטינג, נעבור במעבר חד לשיר אחר איתו, שהפעם קיבל קליפ צבעוני, משעשע ומיוחד במינו. מדובר, כמובן, במגה-להיט של להקת דייר סטרייטס, בו הוא התארח, בתקופה בה להקת פוליס נראתה מאחוריו והצלחתו כאמן סולו כבר הוכחה.


הקליפ יצא למסכים בשנת 1985, תקופת בראשית בעולם יצירת דמויות ממוחשבות. במאי הקליפ, סטיב ברון, הסתער על טכניקת האנימציה, שבהמשך השתכללה ויצרה גם את הסרט פארק היורה. בקליפ הזה שלו הגיבורים הם שני מוכרים בחנות מוצרי אלקטרוניקה שמדברים בקולותיהם של מארק נופפלר וסטינג.



סטיב ברון: "מארק לא התלהב מיצירת קליפ קונספט. הוא לא אהב קליפים שלא הראו את הלהקה מופיעה על במה. אז טסתי לבודאפשט, שם הייתה הלהקה שלו במהלך סיבוב הופעותיה, ויצאתי לארוחת צהריים איתו ועם חברתו. ברגע בו סיימתי להציג את הרעיון שלי, מארק החמיץ את פניו ואמר לי, 'תעשה לי טובה...'. אבל לפתע החברה שלו אמרה, 'היי! תחנת MTV באמת צריכה בעיטה בעכוז שלה'. עם האמירה הזו הוא הסכים לעשות את הקליפ. אם היא לא הייתה שם בארוחה, זה לא היה קורה".


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסט מומלץ ומבלוג המוסיקה באתר.








©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page