top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

פינת זרקור מוזיקלי על... להקת שוקינג בלו

עודכן: 13 בדצמ׳ 2023



מי לא מכיר את הלהיט VENUS? ובכן, זה הוא הסינגל הנמכר ביותר מהולנד בארה"ב והראשון מבין שני שירים הולנדים שהגיע במצעד האמריקאי למקום הראשון. למרות שהוא חולק את אותו שם שיר עם להיט של הזמר פרנקי אבלון, השיר ההולנדי הזה הוא מקורי מאת חבר הלהקה והכוח המניע בה, רובי ואן ליון.


ואן ליון היה הגיטריסט של להקה הולנדית פופולרית בהולנד של אמצע שנות ה-60, שנקרא THE MOTIONS. כמו הלהקות GOLDEN EARING, Q65 ו-THE OUTSIDERS - גם להקתו של ואן ליון הייתה בחוד החנית. אבל האופי של ואן ליון היה יותר מופנם מאשר זה של רודי בנט, שהיה בעל אישיות נפיצה. ההבדלים ביניהם גרמו לרובי להקים להקה משלו בשנת 1967. הוא קרא לה שוקינג בלו.


הוא צירף אליו את המתופף קור ואן ביק והבסיסט קלאס ואן דר ואל. הזמר-גיטריסט הקצב היה פרד דה ווילד, שהיה הסולן של להקת פופ קאלט מאמצע שנות ה-60 שהגיעה מהאג ונקראה 'יו והגבעות'. ב-27 בנובמבר בשנת 1967 יצא תקליט הבכורה של הלהקה שלא ממש הצליח. באביב של 1968 הוחתמה שוקינג בלו לחברת תקליטים עצמאית בשם DURECO. התקליטון הראשון בא עם השיר LUCY BROWN IS BACK IN TOWN. בהולנד זה זכה להצלחה מנומסת.


כמה חודשים לאחר מכן השתתף מנהל הלהקה במסיבה שחגגה את ההצלחה של להקת GOLDEN EARING. שם הוא ראה להקה אחרת בהופעה. קראו לה THE BUMBLE BEES והזמרת שלה הייתה מריסקה ורס. הוא מיד קבע שמריסקה תהיה הזמרת המושלמת לשוקינג בלו.


מריסקה, חצי הונגריה וחצי גרמניה, נהגה בילדותה לשיר עם אביה שניגן בכינור בתזמורת צוענית. היא הקליטה תקליטון סולו עם שיר בשם "טופקאפי", לפני שקיבלה את ההזמנה להצטרף לשוקינג בלו. היא החליפה את דה ווילד כסולנית בלהקה וקולה כבר בקע בתקליטון השני של הלהקה, השני של הקבוצה, SEND ME A POSTCARD DARLING, שהגיע למקום ה-11 במצעד ההולנדי.


עוד תקליטון אחד, LONG LONESOME ROAD, שוחרר והגיע למקום ה-17 בהולנד. אחריו הגיע VENUS שהוקלט בשני ערוצי הקלטה בלבד באולפני SOUNDPUSH בבלריקום, עיר קטנה ששכנה לא הרחק מאמסטרדם. השיר הגיע למקום השלישי במצעד ההולנדי אך צבר תאוצה רבה לפסגת מצעדים בארצות אחרות, כגון צרפת, איטליה, ספרד וגרמניה.



ואן ליון כתב את השורה הראשונה של השיר בצורה שגויה: מה שהיה אמור להיות A GODDESS ON THE MOUNTAIN TOP הפך אצלו ל- A GODDNESS ON THE MOUNTAIN TOP, וכך בדיוק שרה את זה ורס. רוב המאזינים לא שמו לב והתוצאה הייתה להיט מס' 1 עם שורה ראשונה שגויה.


מריסקה ורס: "את השיר הזה שמעתי בפעם הראשונה כשרובי הציג לי אותו בביתו. חשבתי שזה שיר נחמד אך לא חשבתי שזה יגיע למקום הראשון. זה לא היה שיר שממש בלט, לעומת השאר, כדי שאחשוב שלשיר אותו יהיה לי מיוחד. אבל הוא הפך ללהיט ענק ולו ידעתי מה מיוחד בו כל כך, הייתי עושה עוד המון להיטי מקום ראשון. נראה לי שזה שזה פשוט שיר שהגיע במקום הנכון ובזמן הנכון. היה פה הרבה מזל".


ג'רי רוס, שהיה מפיק אמריקאי, רק הקים לייבל חדש באמריקה, וקנה את הזכויות לשלושה סינגלים הולנדים. אלו היו MA BELLE AMIE של להקת טי סט, LITTLE GREEN BAG של להקת "המבחר של ג'ורג' בייקר" (הידעתם שבכלל השיר נקרא LITTLE GREEN BUCK, על הדולר האמריקאי, אך חברת התקליטים טעתה בשם?) והשיר השלישי היה VENUS. השיר של שוקינג בלו היה היחיד שהצליח לפרוץ את ארבעים הגדולים במצעד האמריקאי. מריסקה ורס: "אני זוכרת היטב את הרגע בו נודע לנו שהשיר הזה הצליח בארה"ב, אך לא היה זמן ממש לחגוג את זה".


הידעתם ש... הבסיס של להיט זה נוצר בכלל שמונה שנים לפני כן בשיר ששר הרכב ובו גם הזמרת מאמה קאס? כן, זו מלהקת האמהות והאבות. ואן ליון לא נתן פה קרדיט לזה וגרף אליו את כל הכסף. כמו כן, תפקיד הגיטרה שפותח את השיר הזה בא בהשפעת הלהיט PINBALL WIZARD של להקת המי. המתופף קור ואן ביק: "אסור לי להגיד מדוע השיר הזה כה הצליח, אך אגיד זאת בכל מקרה; השיר הזה נגנב מהביטלס. הריפים של הגיטרות בשיר נגנבו מהביטלס".


ב-30 בספטמבר בשנת 1969 יצא תקליטה השני של הלהקה, AT HOME. בארה"ב זה יצא עם סדר שירים שונה.



בספטמבר 1970 יצא התקליט SCORPIO'S DANCE. ללא להיט גדול בתוכו, התקליט הזה לא הצליח כקודמו. מריסקה ורס: "נראה לי שרובי רצה לעשות פה משהו שונה לגמרי. הוא לא היה צריך לעשות את זה. הוא היה צריך לדבוק בנוסחת ההצלחה. אם היינו ממשיכים באותו קו, ודאי היה לנו עוד להיט במקום הראשון"




ב-15 באפריל 1971 יצא תקליטה הרביעי של הלהקה (והשלישי עם מריסקה ורס) ששמו 3RD ALBUM. הפעם זה בא עם להיט נהדר בשם NEVER MARRY A RAILROAD MAN.



בסוף אפריל 1971 הגיעה להקה זו להופיע בישראל, לצד להקות כריסטי ומונגו ג'רי הזרות, במסגרת אירועי יום העצמאות. גם אריק איינשטיין והצ'רצ'ילים היו שם. למחרת יום העצמאות הופיעה 'כחול מזעזע' באיצטדיון הפועל שבירושלים ולאחר מכן שתי הופעות נוספות בקולנוע 'קרן' בבאר שבע.



כך נחתה אצלנו, ב-26 באפריל ובשעה 17:45, להקת שוקינג בלו. במטוס של חברת KLM, בנמל התעופה לוד (כך הוא נקרא אז). אבל עם כל הריגוש (כולל חצאית המיני הצהובה של מריסקה, שנעלה מגפיים סגולים) היו שהתאכזבו אז מול ההופעה הקפואה שלה על הבמה, ביום העצמאות. ההופעה הזו הופסקה כמה פעמים על ידי המשטרה עקב התפרעות הקהל.


בתמונה רואים את השוטרים על הבמה עם הזמרת מריסקה ורס...



...ורובי ואן ליון בלט בהיעדרו, כי (לפי ההסברים שניתנו אז) הוא העדיף להישאר בהולנד ולעסוק בכתיבת השירים.



מריסקה ורס סיפרה שנים לאחר מכן: "היו הופעות בארצות אחרות בהן אנשים בקהל השתוללו מעבר למקובל. אני זוכרת שביפן ובישראל היה לי שומר ראש. הובילו אותנו להופעה באמבולנס. לא יכולנו ללכת ברחוב כך סתם. זה היה מפחיד. אנשים ניסו לגעת בנו כך סתם ונאלצתי לא פעם לדחוף אותם. ביפן אפילו ניסו לגזור לי את השער אך הם לא הבינו שחבשתי אז פאה נוכרית. עשיתי זאת כי לא היה לי שיער חלק באופן טבעי. כמו כן, כשהיינו בסיבוב בארה"ב, למשך כשלושה חודשים, לא נמשכתי לכל הסמים האלו שהסתובבו שם. שתיתי תה ומיץ תפוזים. זה הכל. לא בזבזתי את הכסף שלי על דברים שלא הייתי צריכה. גרתי אז בבית הוריי".


ללהקה הצטרף גיטריסט נוסף - ליאו ואן דר קטריי (כאן בתמונה הוא נמצא מאחור)




ואן ליון ניסה לכתוב להיט נוסף שישתווה בארה"ב להצלחה של VENUS, אך נכשל במשימה. התיסכולים והדיכאון שלו בגלל זה הביאו למריבות תכופות בלהקה. תקליטים נוספים יצאו אך ההצלחה הלכה מהלהקה והלאה.


בשנת 1974 הלכו החברים לדרכים נפרדות ורובי הפתיע את תעשיית המוזיקה ההולנדית כשחזר בשנת 1976 עם GALAXY LIN, להקה שהייתה יותר פולקית וג'אזית מלהקתו הקודמת והשתמשה במנדולינות חשמליות במקום בגיטרות חשמליות. התקליט שיצא לה קיבל ביקורות נלהבות אך עמד מול מכירות לא טובות. שנה לאחר מכן הוא הפיק שירים למריסקה ורס, אך גם הפעם הוא נתקל באדישות מסחרית. הזמנים השתנו. בשנת 1979 תכנן רובי לאחד את הלהקה וחבריה אפילו הקליטו שיר בשם "לואיז". לרוע המזל, משום מה, השיר לא יצא לפועל, והפרויקט בוטל.


בשנת 1984 התאחדה הלהקה לשתי הופעות בפסטיבל "חזרה לסיקסטיז" שנערך בהולנד בו ביצעה מלהיטיה כמו גם גירסאות כיסוי ללהיטי הג'פרסון איירפליין - WHITE RABBIT ו-SOMEBODY TO LOVE. בראיון שנערך בהמשך אותו עשור הודה ואן ביק המתופף שלא נשאר לו כסף מהלהיט VENUS ומדברים אחרים שעשה עם שוקינג בלו. "אני לא מקבל יותר כסף מהלהיט הזה. למעשה, אני מרושש. הלוואי והיה לי כסף לקנות מכונית".


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים 



©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page