top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

ז'אנרים במוסיקה - והפעם: מה יפים הם צליליו של מלוטרון

עודכן: 17 ביוני 2023



ברוכים הבאים לעוד מאמר בבלוג המוזיקה שלי, כשהפעם אקח אתכם אל אחד מכלי הנגינה היותר אהובים עליי בעולם מוזיקת הרוק. אני מדבר על המלוטרון. במאמר זה אספר לכם גם על הצלילים, ההיסטוריה ותקליטים נבחרים עם הכלי הזה. וכמו כן, החוויה האישית שלי להיתקל במלוטרון ולנגן בו הרבה פעמים ואף להקליט עמו לכמה אלבומים בעולם של רוק ישראלי. אחרי שתקראו את המאמר הזה, אתם מוזמנים להקשיב לתוכנית מיוחדת שעשיתי, עם ירון אמיתי, על מלוטרון. זה להקשבה בעמוד פודקאסטים מומלצים.


מה זה האורגן הזה ששמו מלוטרון?


מלוטרון הוא כלי מקלדת המשתמש בסלילי טייפים להפקת צלילים שונים, כולל כלי תזמורת, מקהלות ואפקטים מוזיקליים אחרים. כל לחיצה על קליד במקלדת המלוטרון מפעילה סליל טייפ ספציפי שמשמיע צליל מוקלט מראש. כל סליל שכזה, אורכו כשמונה שניות שאחריהן הצליל נפסק. ברגע שמפסיקים ללחוץ על אותו קליד, הסליל חוזר לנקודת ההתחלה ומחכה להפעלתו שוב. מדובר בטכניקה מסורבלת למדי, שיוצרת צלילים קסומים וגורמת להרבה להקות רוק ואמנים להשתמש בכלי זה בערגה, אם בתקליטים ואם בהופעות רוק. אם יש זרם אחד שבו הייתה שליטה ברורה של כלי זה, הרי הוא רוק מתקדם.


המלוטרון הושק בשנת 1963 והיה הסאמפלר הראשון בעולם. מבחינה טכנית מדובר ב'מקלדת להשמעה חוזרת של קלטות', כלומר זה בעצם מכשיר טייפ ענק שבו המקלדת מפעילה ראשי טייפ שמשמיעים את הצלילים בסלילים שמסודרים בתוך המכונה. הדגמים המוקדמים יותר של MARK I ו-MARK II הכילו שתי מקלדות זו לצד זו, עם שמונה עשר סטים לבחירה של צלילים מוקלטים כל אחד. על המקלדת הימנית היו צלילים כמו כלי מיתר, חלילים וכלי נשיפה. בצד שמאל היו סגנונות שונים של מוזיקת ליווי מוקלטת מראש. התוצאה הייתה להקה או תזמורת שלמה בהישג ידכם.


הנה אני עם המלוטרון של חברי הטוב, זוהר כהן. בהמשך אגיע אליו. זה הוא מלוטרון מדגם MARK II. זה המלוטרון עמו ניגנתי והקלטתי תפקידים לאלבומים של להקת רוקפור ושל LEMMUS LEMMUS. הוא שייך בעבר ללהקת פינק פלויד.



הסירבול של המלוטרון השתנה עם הגעת מודל ה-M400 היעיל יותר, שהייתה לו מקלדת אחת עם מגוון קטן יותר של כלים מובילים. מה גם שכלי זה הרבה יותר קטן פיזית ולכן קל יותר לניידו.


מי היו הראשונים שהביאו את המלוטרון לעולם של רוק קלאסי?


רבים טועים לחשוב שאלו הביטלס שהביאו לראשונה את צלילי המלוטרון ליצירתם, כשההיסטוריה מוכיחה שהיה זה גרהאם בונד, הקלידן-זמר הבריטי שהוציא לראשונה שיר ובו נשמעים צלילי המלוטרון MARK II שלו.



זה היה במסגרת להקת האורגניזיישן שלו, כשעמו חברים הבסיסט ג'ק ברוס, המתופף ג'ינג'ר בייקר והסקסופוניסט דיק הקסטאל-סמית'. הפעם הראשונה בה בונד ניגן במלוטרון על הבמה הייתה במועדון ההופעות, מארקי, בלונדון. תגובת הקהל הייתה נלהבת מאד. בונד, שהציב את המלוטרון ליד אורגן ההאמונד שלו, סיפק צלילים שלא נשמעו כמותם לפני כן. בהמשך הוא הדגים את המלוטרון בתוכנית המוזיקה, READY STEADY GO ובמהלכה הוא הסביר מה זה מלוטרון ונתן לציבור הבריטי את הטעם הראשון שלו מהצלילים המגוונים שלו. בזמנו הוא הגביר את המלוטרון בעזרת מגבר לזלי.


מה שבטוח, ממש לא היה קל לנייד את הכלי הגדול והכבד הזה.


כך שלהקתו של בונד הייתה הראשונה לעבוד עם כלי זה בהופעות וגם בהקלטות. באותם ימים התפרסם בעיתון ביט אינסטרומנטל שגם ג'ון לנון קונה לעצמו מלוטרון - ודרך אגב, הביטלס לא עשו סשן הקלטה סודי באולפן הזה אז. אל תאמינו לכל דבר שהתפרסם בעיתון...


...אך כל שימוש בכלי זה אצל הביטלס לא קרה עד נובמבר 1966, עם הקלטת היצירה החדשה, STRAWBERRY FIELDS FOREVER. זה היה בסוף שנת 1966. פול מקרטני הניח את ידיו על הכלי שהושכר לאולפני EMI וניגן בצליל החליל. מייק פינדר, הקלידן של המודי בלוז, עבד לפני כן בחברת בניית מלוטרונים בבירמינגהם וסיפר: "הכרתי את ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו במהלך השנים ואני הוא שסיפר להם על המלוטרון. תוך שבוע לארבעתם היה מלוטרון. ידעתי שאקבל פרס על זה שגיליתי להם, ובפעם הראשונה ששמעתי את 'שדות תות לנצח' הייתי מאושר".


מתי הבנתי לראשונה מה זה מלוטרון?


זה קרה כשקניתי בפעם הראשונה תקליט שסיקרן אותי מאד, גם בגלל עטיפתו. זה היה בשנות השמונים בחנות תקליטים ברמת השרון ושמה וידאו מיוזיק. התקליט נקרא IN THE COURT OF THE CRIMSON KING, של להקת רוק מתקדם ושמה קינג קרימזון. כמו היום, גם פעם נהגתי לקרוא בעיון רב את הקרדיטים שהודפסו על העטיפה ושמתי לב שיש שם כלים רבים שאני מכיר - גיטרה, בס, תופים, כלי נשיפה. אבל בקרדיטים היה גם שם אחד שלא הבנתי מה הוא אומר - MELLOTRON. בעטיפה של קינג קרימזון נמסר לי שאחד מחברי הלהקה, איאן מקדונלד, הוא שניגן בו. זה היה, כמובן, הרבה לפני עידן האינטרנט והמידע לא היה זמין באופן מיידי. גם לא היה את מי לשאול ולקבל תשובה ברורה. אז כשהקשבתי לתקליט, פעלתי בשיטת השלילה. פירקתי בראשי את כל הצלילים למחלקות השונות כשלפתע שמעתי משהו שדמה לתזמורת. אבל בעטיפה לא היה כתוב שגם תזמורת הוקלטה, אז מכאן הנחתי שמדובר בכלי הזה ושמו מלוטרון. ובכן, לא טעיתי.


מאז המשכתי להתאהב יותר ויותר בעולם של רוק מתקדם ושם למדתי להכיר גוונים שונים של צלילי מלוטרון. אם מדובר בלהקות יס, ג'נסיס, קינג קרימזון, ג'נטל ג'יאנט, מודי בלוז, בארקליי ג'יימס הארבסט ועוד. להקת אמרסון, לייק ופאלמר הפרוגרסיבית הייתה שונה בעניין, כי הקלידן, קית' אמרסון, לא אהב את הכלי הזה, סירב להשתמש בו וטען שזה מזכיר לו צליל של חתולים מיוחמים ותו לא. אבל אם ברצונכם להכיר תקליטי רוק מתקדם מעניינים עם מלוטרון, גשו לסדרת מאמרי "רוק מתקדם למתקדמים" שנמצאת בבלוג מוזיקה זה.


האם היה מלוטרון בישראל בשנות ה-70?


התשובה היא - בהחלט! במחקרים הרבים שעשיתי לכתיבת הספר "רוק ישראלי 1973-1967", גיליתי שהמלוטרון הראשון שכן באולפני גארט, ברחוב הירקון בתל אביב. האולפן היה שייך לחברים בלהקת הקצב, סינג סינג, כשאחד מהם, וולי ווקטיבס, הביא את הדגם M400 מחו"ל. כדי להסוות שמדובר במלוטרון, הוא קרא לזה בשם אחר (השם נמצא בספר שלי) וגבה תעריף הקלטה גבוה לשימוש בו (גם התעריפים, בלירות, נמצאים בספר).


הרבה שירים הוקלטו בגארט עם המלוטרון הזה, ביניהם שירים לתקליט הראשון של צביקה פיק, ללהקת האריות (שומעים אותו בבירור בשיר WHEEL OF LOVE, בו מנגן פיק בפסנתר וצועק ברקע), גבי שושן (בשיר "בראשית"), שלמה גרוניך (בשיר "ברחוב שלנו") ועוד...


בשנת 1973 נסגרו אולפני גארט והמלוטרון עבר לידיו של טומי פרידמן, שבדיוק הקים אז את אולפני טריטון, בתל אביב. שם, באולפן הזה, פיארו צליליו של המלוטרון שירים רבים מאד. אחד המפיקים שאהב להשתמש בו מאד היה קובי אשרת, שסיפר לי: "הייתי משוגע על הכלי הזה והשתמשתי בו כמה שאני יכול בהקלטות. אם זה "גשם בעיתו" או "הצריף של תמרי". יום אחד הגעתי לאולפן וראיתי שני סבלים מוציאים את המלוטרון החוצה לרחוב. שאלתי מה קורה והם השיבו לי שטומי החליט לזרוק את המלוטרון. צעקתי עליהם שיעצרו מיד, שמתי ידיי על הכלי ואמרתי שתוקף שהמלוטרון הזה ייצא מהאולפן על גופתי המתה".


מתי אני זכיתי לנגן במלוטרון אמיתי, בהקלטות ובהופעה?


עברו שנים ואוסף התקליטים שלי התנפח עם תקליטים רבים ובהם גם צלילי מלוטרון מרהיבים. בסוף שנות התשעים הפכתי להיות קלידן פעיל ועסוק בארצנו, בתחום של רוק ישראלי. בתקופה בה עבדתי עם חמי רודנר על האלבום "גאולה", קיבלתי שיחת טלפון לדירת הרווקים שלי. מעבר לקו היה זה ברוך בן יצחק, הגיטריסט של להקת רוקפור. זמן קצר לפני כן התיידדתי עם כל חברי רוקפור וברור שהטעם המוזיקלי הדומה שלנו ברוק הקלאסי חיבר אותנו היטב. ראיתי באלבום השני שלהם, "האיש שראה הכל", לא פחות ממאסטרפיס. הם מצדם כבר ידעו שאני מומחה בתחום אורגני וינטג', כולל האמונד, פנדר רודס וכו'. היה חיבור.


עדיין, הופתעתי לקבל מברוך, באותה שנת 2000, את השיחה הזו ועוד יותר הופתעתי ממה שיש לו להגיד: "רפפורט, לא תאמין מה שיש לי להגיד לך". בעודי מנסה בכלל להבין את מהות השיחה, הוא המשיך: "מצאנו מלוטרון אמיתי! אנחנו רוצים שתנגן בו באלבום הבא שלנו! זה יהיה האלבום הראשון שלנו בשפה האנגלית!".


ואווו! הלסת שלי נשמטה באותו רגע - גם להקליט באלבום הבא של להקה שמאד אהבתי, גם שירים חדשים באנגלית וגם עם כלי שתמיד פינטזתי לנגן בו וחשבתי שלעולם לא אזכה לזה?! - זה היה עבורי ככרטיס לירח.


"איפה נמצא המלוטרון הזה?", שאלתי את ברוך כשאני עדיין המום מהסיפור. הייתי בטוח שהוא יגיד לי שזה תקוע בקריית שמונה, או אולי ערד או משהו קרוב יותר כמו אשדוד. אבל הכתובת שהוא נתן לי הביאה לי נוק אאוט! מיד הבנתי שמדובר ברחוב שצמוד לדירה שלי! לא יאמן! זה ממש צמוד למכולת של איציק - שם עשיתי את קניית המצרכים הקבועה! כמה מזל יכול להיות בשיחת טלפון אחת?!


קבענו להתחיל את ההקלטות בבית של בעליו של המלוטרון, זוהר כהן. הגעתי לדירה כשכולי משתוקק לראות האם באמת מדובר במלוטרון אמיתי. לא הכרתי כלל את השירים שרוקפור ייעדו שאנגן בהם במלוטרון. פשוט הגעתי לשם, דפקתי בנימוס בדלת וכשהיא נפתחה ראיתי בפנים את חברי רוקפור, בחור שהציג את עצמו כזוהר ומיד ראיתי את הכלי המטורף הזה שרק פינטזתי עליו. כן, זה שאתם רואים אותי עמו בתמונה למעלה במאמר הזה.


בעוד זוהר מדבר, פתאום קלטתי שהקול הזה שלו מוכר מדי. לפתע זה היכה בי!


מסתבר ששנים לפני כן שידר זוהר בתחנת רדיו פיראטית והוא השמיע למאזינים ממיטב הרוק המתקדם והפסיכדלי. הוא גם ערך חידות ופעם אחת הוא השמיע מוזיקה ושאל במי מדובר. התקשרתי במהירות למספר שהוא נתן ועניתי בשידור שזו להקת IDLE RACE. "נכון", אמר זוהר בשמחה. "אני מעביר אותך למזכירה שלנו שתיקח את פרטיך וישלחו אליך את הפרס. ובכו, פרס לא הגיע מאז והנה לפתע אני עומד מול המלוטרון ומול הקול הזה של זוהר שהתחבר למה ששמעתי פעם בתחנה הפיראטית ומצאתי את עצמי צועק במין ריפלקס - "זה אתה! אתה חייב לי פרס מהרדיו ההוא!". זוהר הופתע אך מיד התעשת, צחק, שלף לי תקליט מעאפן ואמר, "הנה - עכשיו אנחנו מסודרים". זה היה רגע מצחיק ונפלא שלא אשכח.


אוקיי, מתחילים תיכף להקליט את השירים החדשים של רוקפור. בדירה נמצאת גם טכנאית ההקלטה קרן ביטון ואני כבר משתוקק להניח את ידיי ולשמוע את הצלילים. ואכן, כשהתחלתי לנגן במלוטרון הזה - "קפצו" ממנו כל התקליטים שגדלתי עליהם. פתאום הכל התחבר לי בבת אחת. שום סימפול של הכלי הזה לא מתקרב כלל לדבר האמיתי הזה. אז התחלנו להריץ את השירים ודווקא השיר המורכב יותר היה הראשון שעבדנו עליו, שנקרא SHE'S FULL OF FEARS.


הנה אני, במהלך הסשנים להקלטות האלו:


לא מזמן שלח לי זוהר את הקלטת כל הסשנים שלי עם המלוטרון. הוא דאג בזמנו לתעד את הכל ונדהמתי לשמוע, בהקלטה הסופר-דופר נדירה הזו, את כל התהליך של יצירתי את התפקידים בשירים של רוקפור (אני לא שם פה מההקלטה בגלל עניינים של זכויות יוצרים - אבל אין ספק שהם לא פחות ממדהימים עבור כל מי שאוהב את האלבום ההוא או צלילים של מלוטרון). כששאלתי בסשן את ברוך מה הם האקורדים, הוא לא ידע אפילו להגיד לי את השמות שלהם והדגים בגיטרה - "תראה, פה אני עושה את האקורד הזה, ומכאן אני פונה לאקורד ההוא...". הייתי בהלם - איך מוזיקה כה טובה נוצרה מבלי לדעת אפילו את שמות האקורדים?? את מה שהוא הדגים לי תירגמתי לשמות של אקורדים ורשמתי על נייר.



במהלך ההקלטות למדתי, מטייק לטייק, להפעיל כהלכה את המלוטרון וגם לנגן בו באופן שיתאים לכל מה שגדלתי עליו בתקליטים. התחלתי להבין כיצד יוצרים אווירה עם הכלי הזה. למי שחושבים שזה פשוט כמו לנגן בכל קלידים אחרים - סימן שהם לא ניגנו מעולם במלוטרון אמיתי.


התאריך: 29 במרץ 2000.

המקום: מועדון התיאטרון, תל אביב, במסגרת פסטיבל זניט (במקור פסטיבל - אבל בסוף כמעט כל ההופעות בוטלו או נדחו וזה לא היה פסטיבל)


האירוע: הופעה של להקת רוקפור עם עבדכם הנאמן, להשקת האלבום SUPERMARKET, כשאני מנגן לאורך כל ההופעה במלוטרון אמיתי מדגם M400 (ששייך לזוהר כהן ולפני כן היה שייך לקלידן של להקת רוק מתקדם איטלקית בשם PFM). בעולם מוזיקה ישראלית של הסבנטיז כבר היה המלוטרון פעיל מאד (אם באולפני גארט ואחר כך באולפני טריטון), אך אין שום תיעוד שהכלי יצא משם גם אל הבמות.




אז לפי התמונה מההופעה ההיא, איתי מצד ימין מאחורי המלוטרון, נראה שאני הקלידן הראשון שהופיע אי פעם בארץ על במה, מול קהל, עם מלוטרון אמיתי (ולא סימפול של הכלי). יותר מאוחר היה זה ג'ון מדסקי שהשתמש במלוטרון הזה בהופעה בפסטיבל הג'אז באילת ואף חתם לזוהר על מכסה הכלי.


עם רוקפור הופעתי במשך שנה וחצי ועשיתי במהלך זה עוד אלבום איתם, ONE FANTASTIC DAY.


הנה קומץ דוגמאות לתאריכי הופעות (הייתם בהופעות האלה?):

30.6.2001 - חוות החיות, טבעון

12.7.2001 - בארבי, תל אביב

14.7.2001 - הצוללת הצהובה, ירושלים

19.7.201 - קפה ברגע

9.8.2001 - בארבי, תל אביב

18.8.2001 - קמלוט, הרצליה


הם הציעו לי אז להיות חבר קבוע בלהקתם ולא הסכמתי. עד היום אני מבין לגמרי את הסיבה שבגללה סירבתי אז. זה היה בגלל קרדיטים לא הוגנים מצד הלהקה שגרמו לי להבין מה קורה שם. זמן קצר מאד לאחר מכן נפרדתי סופית מרוקפור. הבנתי את העניין. למדתי את העסק והמשכתי משם הלאה.


עם זוהר המשכתי להיות בקשר. הרי גרנו ממש קרוב וכל הזמן קפצנו לבקר זה אצל זה, שותים לתוך השעות הקטנות של הלילה, מדברים על מוזיקה ופותחים את המלוטרון לשמוע עוד צלילים מהידיים שלנו.

כך, כשהקמתי עם חבר מוכשר אחר, יואל רון, את הפרויקט האולפני LEMMUS LEMMUS - ברור שזוהר הוכנס לעניינים והביא את המלוטרונים שלו וגם ניגן נהדר פה ושם בשירים שיואל ואני יצרנו. עד היום אני גאה בלחנים ובתפקידי המלוטרון שיצרתי שם. זו בהחלט הייתה יצירה ללא שום פשרות.


עם זוהר כהן נשארתי בקשר מאז ועד היום. הוא חבר מהטובים שלי. המלוטרון חיבר בינינו בהתחלה ואחר כך הלב. וכן, גם הוא נהג לקנות, כמוני, את המצרכים שלו במכולת של איציק... נו, עולם קטן.


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוזיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסט מומלץ ומבלוג המוסיקה באתר.









©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page