top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

רוק קלאסי - הסיפור העגום של להקת מרמלדה

עודכן: 21 ביולי 2023



מרמלדה הייתה להקת רוק סקוטית שהוקמה בשנת 1961 ובסוף הסיקסטיז זכתה להצלחה עם סאונד שהתאפיין בהרמוניות ומנגינות פופ. הלהקה עברה מספר שינויים בהרכב במהלך השנים וגם מריבות קשות. למרות זאת, מורשתה של להקת מרמלדה מתקיימת כאחת הלהקות הסקוטיות המצליחות ביותר של שנות ה-60 וה-70.


אבל רגע... לפני הבלגאן, בואו ניזכר בלהיט הכה יפה של הלהקה, REFLECTIONS OF MY LIFE, משנת 1969. שיר שתמיד כיף להקשיב לו ברדיו או בפודקאסטים מומלצים.


זמן קצר לפני בוא השיר לעולם ידעה הלהקה הזו הצלחה רבה עם ביצועה את השיר "אובלדי אובלדה" של הביטלס. עם מעבר לחברת תקליטים DECCA הגיעה היכולת ליצור דברים אישיים יותר. אז החלה הלהקה לעבוד על שירים עמוקים יותר. כחצי שנה לפני צאת "השתקפויות חיי", הופיעה המרמלדה (פעם שניה) בארצנו והפעם ב"אוהל הקרקס" שפעל בכיכר המדינה. זו הייתה הופעה מחו"ל במסגרת יום העצמאות ה-21 והופיעו לצדה גם לואיג'י, אריס סאן, אריק איינשטיין (עם הברנשים של פיאמנטה), יפה ירקוני, ג'אז פלוס והצמד אילן ואילנית. למי שתהה מי היה המנחה של האירוע - התשובה היא מושיק טימור.


כשהשיר REFLECTIONS OF MY LIFE יצא לאור, בנובמבר 1969, געשה מלחמת ויאטנם וצצו קולות רבים שהתנגדו לה. צעירים רבים באמריקה נתלשו מבתיהם החמימים ונזרקו לשדות הקרב האיומים והרחוקים כדי להילחם מלחמה שהם סברו כי אינה צודקת ולא הבינו לשם מה היא בכלל. רבים מהם לא שבו משם או שחזרו כשהם פגועי נפש וגוף לנצח.




מאחורי הצלילים של להיט הרוק הקלאסי


השיר, שהוא אבן דרך בעולם רוק קלאסי, נכתב על ידי הזמר דין פורד והגיטריסט וויליאם ג'וניור קמבל, השתלב היטב בפסקול הכאוטי של אותה תקופה ונחל הצלחה רבה. רבים שרו את הפזמון "הו, הצער הרב שלי / ימי המחר העצובים / קחו אותי בחזרה אל הבית שלי / הו, התייפחותי / חש שאני מת / קחו אותי בחזרה אל הבית שלי".


באנגליה הוא הגיע למקום השלישי ובארה"ב הגיע לעשרת הגדולים במצעד המכירות. חברי הלהקה שרו בהרמוניות מהודקות את אחד השירים היפים ביותר מהסיקסטיז ובכלל. אלו הם הזמר דין פורד, הגיטריסט וויליאם ג'וניור קמבל, הגיטריסט הנוסף פאט פיירלי, המתופף אלן ווייטהד והבסיסט גרהאם נייט.


סולו הגיטרה של קמבל הוא מלאכת מחשבת בעצמה; חלק מהסולו הוקלט באופן טבעי וחלק ממנו צץ לפתע בהמשך עם צלילים מהופכים. קמבל ניגן בו בגיטרת גיבסון ES355. ההקלטות ארכו שלושה ימים, באוקטובר 1969, כשכלי המיתר והנשיפה נוספו בהמשך. שימו לב שהאקורדים בבתים ובפזמונים הם זהים - דבר לא שגרתי בשירי פופ מאז.



בשנת 1970 יצא התקליט REFLECTIONS OF THE MARMALADE. הנה ביקורת עליו בעולם הקולנוע:





אבל אחרי 11 שנות פעילות התייבשה המרמלדה והיחסים בין חברי הלהקה היו רעים מתמיד. ענייני אגו מנופח, צרות עם הנשים, סקנדל מיני והשוני בגישה מוזיקלית גבו מחיר. המרמלדה נחצתה כשבצד אחד ניצב זמר הלהקה, דין פורד שגייס מיד נגנים אחרים והמשיך להופיע תחת המותג הידוע. מצד שני יש את 'המרמלדה החדשה' עם הבסיסט, גרהאם נייט, והמתופף, אלן ווייטהד, שהמשיכו להתנהל תחת השרביט של מי שחשב במקור על שם הלהקה, פיטר וולש.


מסתבר שלמרות הלהיטים הקלילים נמצא הסיפור של הלהקה הזו סבוך מאד.

השניים שיסדו את הלהקה היו הגיטריסטים ג'וניור קמבל ופאט פיירלי. קמבל היה גם היחיד שניגן בשיריה המוקדמים של הלהקה, כפי שסיפר בשנת 1974: "הידעתם שנגני סשנים הם שניגנו בלהיטיה הראשונים של המרמלדה? כשהשיר BABY MAKE IT SOON נכנס למצעד, גרהאם נייט ואלן ווייטהד אפילו טרם שמעו אותו...". הידיעה שנייט המשיך לפעול עם ווייטהד בשם הלהקה שלהם גרם לו לרתוח. "בתחילה, כשהוא סיפר לי שזה מה שהוא עושה, לא האמנתי לו. זאת כי חשבתי שווייטהד פירק את הנישואים שלו עם שערוריית המין ההיא והוא עסוק בבניית חייו מחדש. אני חושב שזה טרגי שהוא החליט לעשות את זה עם נייט כי אנשים רבים, ואני ביניהם, עבדו מאד מאד קשה כדי לבנות את הלהקה הזו והשניים ההם פוצצו את הכל".



להקת הרוק מרמלדה מתפרקת


קמבל עזב את הלהקה בשנת 1971 והוחלף על ידי הגיטריסט יו ניקולסון. נמאס לו מסיבובי ההופעות והוא הרוויח מספיק כסף ככותב שירים. סיבה נוספת לפרישתו, שלא פורסמה בזמן אמת, הייתה המריבות הרבות שפרצו בינו לבין דין פורד הזמר.


קמבל: "דין ואני לא הסתדרנו מהרגע הראשון שהוא הצטרף ללהקה. האופי השונה של שנינו התנגש. הוא שנא את האופן בו אני התנהלתי. גם כמה מנשות חברי הלהקה לא סבלו אותי. הן דרשו להסתובב איתנו בסיבובי הופעות ולהיות נוכחות בהקלטות. בשנת 1968 הייתה זו אשתו של דין פורד שלא הפסיקה לנקר ולהציק. השנים הראשונות בלהקה היו מהטובות בחיי, עד שהנשים נכנסו לעניינים ופגעו בקשר בינינו, חברי הלהקה. היינו לפתע עוד להקה שעשתה שירי פופ קלילים וזה גם גרם לי לעזוב. דין היה זמר טוב, גרהאם לא ידע לנגן בבס באופן מיוחד, פאט לא היה מוזיקאי ואלן ווייטהד היה פשוט מתופף בר מזל שקיבל הזדמנות להצליח ופישל".



קמבל מצא שפה משותפת בלהקה עם גרהאם נייט ופאט פיירלי. "עשינו הכל ביחד. היינו כשלושת המוסקטרים. ווייטהד המתופף תמיד היה אאוטסיידר". כשפיירלי וקמבל שקלו להעיף מהלהקה את פורד, הם הבינו שיהיה קשה למצוא זמר אחר ולכן החליטו לפעול אחרת, עם עידודו של פורד להיכנס לתחום כתיבת השירים. מאז הצטער קמבל על ההחלטה הזו: "הרבה חושבים שכתבתי איתו את 'השתקפויות חיי', אבל אני עשיתי את כל העיבוד של זה, כולל לחן הבתים והפזמונים, אבל נתתי לדין שיכתוב כמה משפטים בפנים. כשאני עזבתי את הלהקה ויו ניקולסון נכנס במקומי, המרמלדה המשיכה להצליח כי הוא גם כתב שירים. אבל כשפאט (פיירלי) עזב, העסק של הלהקה החל לקרוס וכשיו עזב, לא נשאר להם כותב שירים, למרות שדין ודאי ישלול את הטענה הזו. הלהיטים הפסיקו לבוא אליהם".


אלן ווייטהד פוטר מהלהקה לאחר מכן. קמבל: "ברור שלא סבלתי אותו, אבל אני סבור שהם נפרדו ממנו באופן ערמומי. כלומר, האם דין הוא זמר מספיק עוצמתי כדי לבוא ולתת ביקורת על התיפוף של אלן? איש לא רצה לגעת בווייטהד לאחר מכן. ואז התפוצצה פרשת הסקס שלו וזה אפילו פגע בי. היה לי תקליטון עם השיר GOODBYE BABY JANE, אבל בגלל השטות של אלן העיפו אותי משתי תוכניות טלוויזיה. האמת שהרווחתי מספיק כסף כדי להיות מבוסס ולא איכפת לי מהמרמלדה. אני מבין מדוע גרהאם נייט עושה את המרמלדה עכשיו עם ווייטהד. הם זקוקים לכסף".



אז ודאי אתם שואלים, איזו שערוריית מין הייתה שם? ובכן, זה קרה בשנת 1971, כשווייטהד פתח את פיו בראיון לצהובון 'חדשות העולם' וסיפר על מעלליה המיניים של הלהקה עם קטינות ואחת התמונות הנציחה אותו עירום כשרק גרב מכסה את אזור חלציו. היה זה הרבה לפני עידן הצ'ילי פפרס, שעשו זאת ללא בעיה ציבורית. הייתה זו נקמתו של ווייטהד בשאר חברי הלהקה שהחליטו להעיף אותו.


פאט פיירלי, בשנת 1974: "הנישואים של דין פורד וגרהאם נייט היו גם כך רעועים והיה צריך סקנדל כדי לגמור אותם סופית. למזלי, הזוגיות שלי ושל אשתי הייתה מספיק חזקה כדי להתגבר על המשבר הזה. אשתי מבינה את המצב ובתנאי שזה לא יקרה שוב".



פיירלי לא סבל את ווייטהד: "בימים הראשונים של הלהקה הוא היה האיש עם הכי הרבה כסף בלהקה, כי כל השאר, כולל אני, נאלצנו להשקיע את הכסף שהרווחנו בהופעות באנגליה כדי לנסוע בחזרה לסקוטלנד. ווייטהד, הבריטי היחיד, לא היה צריך לעשות את זה. נהגנו לעצור בדרך בבית הקפה של ג'ו, כדי לאכול מחית תפוחי אדמה. אלן לא הצטרף אלינו ובחר לסעוד לבדו במסעדה יקרה יותר שפעלה ממול. הוא היה סנוב ולא הסכים להוריד את עצמו לעם כדי לבלות איתנו. אפילו כשהחלטנו בסופו של דבר להעיף אותו אבל התחרטנו, כדי לעזור לו – הוא הלך מאחורי הגב שלנו. גרהאם נייט הבסיסט עושה עכשיו את אחד הדברים השפלים יותר בחייו; ללכת לעבוד עם האיש שהרס את חייו בכתבה השערורייתית ההיא".


בינתיים המשיך דין פורד לפעול תחת 'המרמלדה החדשים' וטען כלפי המרמלדה של נייט ושל ווייטהד: "זה מזכיר לי סוכן הופעות שנהג להוציא באמריקה להקות בשמות גדולים, כשאין בהרכב שמופיע את חברי הלהקה הידועים. ברור שזה מסלול שנועד רק להרוויח כסף ומסלול שכזה, דינו להתרסק במהרה. בנוגע לגרהאם נייט, לא אהיה נוקשה כלפיו כל כך כי אני מחבב אותו אבל אני מתעב את מה שהוא עושה עכשיו ולא אסלח לו על זה. אנשים כמו אלן ווייטהד לא מטרידים אותי. אני אכה אותו רק אם הוא יגיד משהו מרושע. זה הכל תלוי במי משני ההרכבים, שלי או שלהם, יביא את הלהיט הראשון הבא. זה מצב מחורבן והם הולכים להרוס הרבה מהשם שלנו, אבל אין לי מה לעשות בעניין מבחינה חוקית".


גרהאם נייט: "האמת היא שדין פורד לא אמור לצאת תחת השם 'המרמלדה החדשים' כי הוא לא מנגן כלל את להיטי העבר. אז מן הראוי שימצא לעצמו שם אחר".


יא וואראדי, איזה בלגאן!...


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות לועזיות? הביטלס?תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים ומבלוג המוסיקה באתר.






©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page