top of page
  • תמונת הסופר/תNoam Rapaport

רוק מסביב לשעון: מה קרה ב-27 במרץ בעולם הרוק


כל יום מציין אירועים משמעותיים בהיסטוריה של מוזיקת הרוק והפופ, עם שפע של אנקדוטות פורצות דרך שהתרחשו בעשורים קודמים. כשאנחנו מסתכלים אחורה בזמן, על היום הזה בתולדות המוזיקה, אנחנו נזכרים ברגעים המדהימים שעיצבו את נוף הרוק והפופ, החל מיציאתם של תקליטים אגדיים, הופעות אייקוניות וגם דברים משמחים לצד עצובים שקרו לאמני המוזיקה המובילים.


כחובבי מוזיקת רוק, אנחנו לא יכולים שלא לחוש תחושת נוסטלגיה כשאנחנו מהרהרים באירועים הבלתי נשכחים שהתרחשו אז. הנכם מוזמנים לצלול איתי למנהרת הזמן עם אירועי פופ ורוק בז'אנרים במוסיקה שאספתי עבורכם ממקורות שונים שאינם ברשת. אהבתם וברצונכם לקבל עוד ועוד? בשביל זה בניתי עבורכם הרצאות העשרה מעניינות ופודקאסטים מומלצים.


אז מה קרה ב-27 במרץ (27.3) בעולם של רוק קלאסי?


חקר, ערך וכתב: נעם רפפורט


הציטוט היומי: "לאחרונה אני מוצא את עצמי מתקשה לסיים שיר. כנראה לא נשאר בי הרבה. כי כתבתי כבר כ-300 שירים. היצירתיות הנרחבת כבר לא חלק ממני. בגלל זה עשינו הרבה אולדיז באלבום האחרון שלנו. כרגע אני עושה הרבה מדיטציה. אנחנו מרגישים שעלינו לשאת הלאה את המסר של המהארישי לעולם. אני חושב שמדיטציה היא דבר נהדר. המחשבה על המדיטציה ועשייתה עושות בי משהו. אני מקווה שזה גם יעזור לי לכתוב שירים" (בריאן וילסון, מהביץ' בויז, בשנת 1976).


ב-27 במרץ בשנת 1970 יצא באנגליה תקליט הסולו הראשון של רינגו סטאר, שנקרא SENTIMENTAL JOURNEY. בתקליט הזה הקליט סטאר שירים שאמו אהבה במיוחד.



ב-20 בספטמבר 1969 הודיע ג'ון לנון לשאר הביטלס שברצונו לפרוש מהלהקה. היה זה שישה ימים בלבד לפני צאת התקליט 'אבי רואד' לחנויות. לנון ניפנף בעניין מול פול מקרטני ההמום, כדרישה להתגרש מהלהקה. עם זאת, לנון הושתק בעניין כדי לא לחבל במכירות התקליט החדש שעומד לצאת. כך שבאפריל 1970 היה זה פול מקרטני, שעקף את לנון מימין, ובישר לעולם כי הוא פורש מהלהקה. אבל היה זה כבר עם הכרזתו של לנון, שרינגו ידע כי עתידו לא ברור בלהקה. בראיון שפורסם עמו בפברואר 1970, בעיתון LOOK, אמר: "חשבתי בהתחלה לעשות תקליט של שירי קאנטרי אבל שיניתי את דעתי כדי לעשות תקליט של שירים שאמי ואבי אוהבים מאד. זה יורכב מסטנדרטים משנות העשרים ועד החמישים". בשנת 1990 הסביר: "גדלתי על כל השירים האלו. משפחתי נהגה לשיר אותם ביחד. האנשים במשפחה היו ההשפעות המוזיקליות הראשונות שלי".


רינגו לקח את הרעיון של הסטנדרטים למפיק של הביטלס, ג'ורג' מרטין והציע לו שיפיק לו את התקליט, כשהתזמורים יבוצעו בידי אנשים שונים - על מנת להעניק גיוון בהגשה. רינגו ניגש למשימת איסוף החומרים וג'ורג' מרטין ניגש למשימת איתור מתזמרים. במקור היה האלבום להיקרא RINGO STARDUST, כמשחק בין שמו של המתופף לאחד משירי התקליט. לבסוף הוחלט על שם של שיר אחר שעוטף היטב את כל מהות הקונספט של התקליט - מסע סנטימנטלי אל העבר.


במלודי מייקר נכתב: ״רינגו הוא זמר נוראי שמנסה להישאר בצליל הנכון, אבל זה לא משנה כי האלבום בטח יימכר כמו לחמניות טריות״. אבל הנבואה לא התגשמה ורוב מעריצי הביטלס לא מיהרו לרכוש את המוצר הזה. גם לא מעריצי מוזיקה של תזמורות גדולות, שהעדיפו לדבוק במקור. עם זאת, הצליח התקליט לטפס אל המקום השביעי במצעד האלבומים הבריטי. בארה"ב הוא לא נכנס למצעד אבל אלבום זה של רינגו פתח את השער לאלבומים של כוכבי רוק אחרים, שהגישו אלבומי קאברים עם שירים מהעבר הרחוק.


העטיפה של התקליט צולמה על ידי ריצ'רד פולאק מול בניין ליברפולי בו שכן פאב ושמו EMPRESS PUB. הפאב הזה פעל בשכונה בה נולד וגדל רינגו. תמונות שלו ושל חבריו נוספו לחונות הבניין כדי להעניק למאזין תחושה שהם אכן מציצים משם החוצה. כמו כן הודבקה תמונה של רינגו בחליפת טוקסידו בחזית הבניין.

 

ההרצאה "ביטלמאניה! - הסיפור של הביטלס" והרצאות מוזיקה מרתקות אחרות,

להזמנה: 050-5616450



ב-27 במרץ בשנת 1970 יצא תקליטה השני של להקת אליס קופר ושמו EASY ACTION. הוא היה מאד שונה מהתקליט הראשון אך דומה לו בשני דברים - אותה להקה ואותו כישלון מסחרי.



שם התקליט מגיע משורה מתוך אחד הסרטים האהובים על הלהקה, "סיפור הפרברים". אבל כמו תקליטה הראשון, PRETTIES FOR YOU, גם תקליט זה לא זכה להצלחה מסחרית ולא ביקורתית.


לדברי מנהל הלהקה, שפ גורדון, חברת התקליטים לא השתמשה בהקלטות ההפקה של המפיק דיוויד בריגס. במקום זאת, היא בחרה להשתמש בהקלטות החזרות של הלהקה.


המתופף, ניל סמית', אמר מאוחר יותר על מפיק התקליט, דיוויד בריגס, "דייוויד שנא את המוזיקה שלנו וגם אותנו. אני זוכר שהמונח שהוא השתמש בו, בהתייחס למוזיקה שלנו, היה 'חרא פסיכדלי'. אני חושב שהתקליט נשמע יבש מדי, יותר כמו פרסומת בטלוויזיה או ברדיו ודייויד לא עזר בעיבוד שירים או בגישה חיובית בשום אופן".


אליס קופר (וינסנט פרנייה): "התקליט הלך רע מאוד. היה לנו חומר גרוע ולא הייתה התלהבות. עד שהגענו למיקס הסופי ידעתי שהכל נגמר עבורנו. בבוקר חג ההודיה וללא פרוטה בכיסי, הגיעה סינדי מדטרויט וההורים שלי הגיעו מפיניקס. אכלנו תרנגול הודו ביחד בבית שהושכר ללהקה ונראה מפחיד. עיני אמי נמלאו דמעות כשהיא ראתה איך אני חי ואיך שאני נראיתי. אמרתי לכולם, שהתקליט היה בקרוב להיט, וכולם הנהנו וצחקקו. ההורים שלי הלכו איתי, אבל הם ידעו שאני משקר".


ברולינג סטון נכתב אז בביקורת על התקליט: "על הבמה הם אולי זורקים תרנגולות מתות, אבל אין כאן בתקליט דבר כה מעניין. המוזיקה המוזרה היא מעין מופרעת, אבל הדברים היפים נשמעים כמו משהו שלוולט דיסני היה את ההיגיון הטוב להשאיר בפח".


אבל הלב של התקליט טמון בגיוון העצום של הלהקה מבחינת נגינה וחומר, מצב רוח שהציג SHOE SALSEMAN, כחצי בלדה מתוקה שהביטה בערגה בחזרה לימי "ארנולד ליין" של פינק פלויד. השיר LAUGHING AT ME תפס את הלהקה במצב רוח של התבוננות פנימה, בעוד ש-BEAUTIFUL FLYAWAY היה דבר שייתכן שפול מקרטני היה משלב בכיף באלבום הלבן של הביטלס. אבל הקטע הבולט הוא עם שבע הדקות בסוף, LAY DOWN AND DIE - GOODBYE. אנשים כבר שכחו את התקליטון הכושל שיצא ללהקה, שנתיים לפני כן, עם השיר הזה ולכן הייתה הזדמנות למתוח אותו עם ריף שנשמע כיוצא מהמפעל המוזיקלי של להקת הסטוג'ס, עם כל המופרעות שיש.


להקת אליס קופר הבינה שעליה לשנות כיוון להבא כדי באמת להצליח.


ב-27 במרץ בשנת 2000 מת איאן דיורי בגיל 57.



בסוף ספטמבר 1977 יצא תקליט הבכורה של דיורי ושמו NEW BOOTS AND PANTIES. תקליט חשוב זה טובל רבות בשפה מלוכלכת, שגרמה למבקר הבית של עיתון רולינג סטון לטעון כי אין לסמוך עליו. זאת כי הוא יוצא יותר מדי נגד המין הנשי, בעוד הוא נמשך אליו ללא תקנה ולא נמנע ממנו. עם זאת נפעם אותו מבקר מהשיר MY OLD MAN, בו שר דיורי על אביו, שנהג באוטובוס, עישן יותר מדי ומת לפני שהשניים דיברו כמו שצריך ביניהם. תפקיד הבס נשמע כהלמות לב שתומכות במילותיו של דיורי עד שהוא נפסק וגורם להבין כי האב מת.


איאן דיורי, שהגיח מאנגליה, הצליח להציב שני שירים מהתקליט במצעד הפזמונים. אחד מהם הוא HIT ME WITH YOUR RHYTHM STICK המרקיד. ככה זה כשמערבבים בהצלחה, עם להקת נגנים מושחזת ושמה הבלוקהדס, סגנונות כמו פאנק, דיסקו ומוזיקת נשפים.


את מחלת הפוליו, בה לקה בגיל שבע ומאז הותירה אותו צולע, הפך ליתרון כשהשתמש באותו מקל, בו נעזר ללכת, כמקל קצב עבור שיר זה. תפקיד הסקסופון הכפול של דייבי פיין מרפד באופן סקסי להחריד את הסיפור, כמו גם תפקיד הבס המופלא והלמות התופים שלצידו. זה השיר הידוע ביותר של דיורי. הוא הגיע למקום הראשון וההופעות של דיורי ולהקתו הפכו באנגליה לסולד אאוט.


אבל קרה משבר במחנה הלהקה, כשהתקליט השני, DO IT YOURSELF, איכזב את הקהל וזמן קצר לאחר מכן העסק התפורר והותיר את דיורי במשך זמן רב הרחק מעין הציבור.


ב-27 במרץ בשנת 1984 הכריז מיק פליטווד, המתופף של להקת פליטווד מאק, שהוא פושט רגל.



לאחר שימוע שנערך ב-29 במאי, כל נכסיו הועברו לנאמן מטעם בית המשפט, ארנולד קופץ. "התפקיד שלנו הוא להשתלט על כל מה שבבעלותו של מר פליטווד, למכור אותו ולבצע חלוקה לנושים ולאנשי המס", אמר איאן קופלי, עורך דין שבא למסייע לקופץ. כדי לספק את הנושים, קופלי וקופץ ניסו למכור את ביתו של פליטווד במליבו בשווי 2.2 מיליון דולר - המכונה 'הלוויתן הכחול' - וקבעו עם חברת BMI לקבל לידיהם את כל התמלוגים המגיעים לו.


ובכל זאת, לא היה הרבה מה לעשות עבור חמישים הנושים של פליטווד. "לפליטווד היו הרבה נכסים, אבל למרבה הצער, נראה שרובם לא שווים הרבה", אמר קופלי, וציין גם שרוב הנכסים היקרים יותר של פליטווד - הבית שלו, למשל - קשורים כערובה לחובות ספציפיים.


אז נשאלה השאלה המתבקשת: איך יכול היה מיק פליטווד - לא רק המייסד אלא, במשך חמש שנים, המנהל של אחת מלהקות הרוק המצליחות ביותר כלכלית אי פעם - להגיע למקום כזה? התשובה באה עם שילוב של תזמון גרוע, שיקול דעת רע, מזל רע ומעל הכל, ריביות גבוהות להפליא. "בעיקרון, קניתי יותר מדי נדל"ן", אמר פליטווד, "עם הלוואות ותשלומים בנקאיים מצחיקים. נכנסתי ליותר מדי חובות. אין לי מספיק כסף כדי לשים את הראש מעל המים".


עורך הדין של פליטווד מאק, מיקי שפירו, הדגיש שהבעיות הפיננסיות של פליטווד אינן מיוחסות לאורח חיים של רוק'נ'רול טיפוסי. "מיק אוהב תופים נהדרים, מכוניות, נשים יפות וחלקי נדל"ן מרהיבים", הוא אמר, "אבל הוא לא במובן הרוקיסט הקלאסי. הוא לא חי בדיאטה של שמפניה וקוקאין".


הספינה של פליטווד החלה לטבוע באביב 1980. "קניתי נכס באוסטרליה, וזה כנראה התחיל את כל האפקט המתפורר". אמר פליטווד. לפי שפירו, החוק האוסטרלי חייב לשלם עבור נכס שנרכש על ידי זר כמעט במלואו במזומן. כדי לקנות את הנכס, פליטווד לקח הלוואה של 500,000 דולר מהבנק. חברת וורנר הייתה ערבה לו בהלוואה, בתמורה לשטר נאמנות - משכנתא - על ביתו בבוורלי הילס, ועבור מניות במספר חברות הקשורות ללהקת פליטווד מאק.


פליטווד התכוון לעבור לאוסטרליה לצמיתות, אבל לאחר שהתגורר שם שלושה שבועות, הוא גילה שהנכס היה, במילותיו של שפירו, "בלתי ניתן לניהול, לא מעשי ורחוק מלתחזק כראוי". אז פליטווד מכר את הבית ובדצמבר 1981 רכש את האחוזה במליבו, וקיבל משכנתא של 1.6 מיליון דולר.


אבל לפי קופלי, פליטווד "לקח את ההלוואה בתקופה שבה הריביות היו גבוהות מאד. ההלוואה הייתה בריבית של שבעה עשר אחוז והתשלומים החודשיים שלו היו 20,000 דולר. זה הרבה עבור כל אחד - אפילו מיק פליטווד. כדי להגן על הערבות שלה להלוואה הראשונית לפליטווד, חברת וורנר השיגה משכנתא שנייה על הבית.


כדי לשלם את החובות ההולכים ומתפתחים, פליטווד כנראה קיווה שהכנסתו תמשיך להגיע ברמה של מיליוני דולרים בסוף שנות השבעים. אבל חברים אחרים של פליטווד מאק בחרו לעשות פרויקטים סולו, כך שההכנסה של פליטווד עבור 1982 ו-1983 הייתה נמוכה בהרבה ממה שהוא ציפה.


המתופף סירב להאשים את מצוקתו בעצה רעה שקיבל. "אני אקח אחריות מלאה", הוא הצהיר, "במקום שילחשו באוזניים שלי, 'היי, מישהו היה צריך להגיד לך'...".


פליטווד היה נבוך, מן הסתם, מהתגובה הכללית לפשיטת הרגל שלו. מעריצים שחיפשו את החתימה שלו לחצו שטרות דולרים לכף ידו. ואכן, עבור המוזיקאי בן הארבעים ושתיים, הבריחה כולה רק מאשרת מחדש כמה מאמונותיו לכל החיים. "זה מקסים שיש כסף, ובוודאי עדיף שדברים כאלה לא יקרו. אבל הפרספקטיבה שבה אתה ניגש לקבל כסף היא הרבה יותר חשובה מהכסף".


למען האמת, כל הכנסה מהקלטות שעשה פליטווד לאחר התאריך שבו הגיש בקשה לפשיטת רגל היו שלו. "זו הסיבה שהוא הגיש בקשה לפשיטת רגל", אמר קופלי. "אתה שם את החובות והנושים הישנים שלך מאחוריך, ועובר להכנסה חדשה".


פליטווד: "אני בסדר גמור עכשיו. אני לא משוגע משתולל. אם אתה נותן לכל העניין להתמוטט ואין לך שום חוש הומור, אני חושב שאתה בבעיה גדולה".


גם זה קרה ב-27 במרץ.



- בשנת 1971 חימם ברוס ספריננגסטין, עם להקה שלו בשם FRIENDLY ENEMIES, את להקת ALLMAN BROTHERS BAND בהופעה בניו ג'רזי.


- בשנת 1973 נעצר ג'רי גרסיה (גיטריסט הגרייטפול דד) על ידי שוטרים בניו ג'רזי בגלל שנהג במכוניתו מעבר למהירות המותרת. המצב הפך גרוע יותר כשהשוטרים מצאו במכוניתו LSD וקוקאין. הוא שוחרר בערבות בסך 2,000 דולר.


- בשנת 1979 התחתן אריק קלפטון עם פטי בויד, שהייתה לפני כן נשואה לחברו הקרוב, ג'ורג' האריסון. הניסיון של קלפטון לחזר אחרי בויד הסתיים בתחילה דחייה, ובדיכאון שלו שלאחר מכן, עמו הוא פיתח התמכרות להרואין. האריסון ובויד נפרדו בסופו של דבר בשנת 1974, ואז קלפטון זכה בה. קבלת הפנים לחתונה נערכה בגן הבית של קלפטון והשתתפו בה האריסון כמו גם פול מקרטני ורינגו סטאר. ג'ון לנון לא הוזמן, למרות שלימים הוא אמר שהיה משתתף לו היו מבקשים ממנו. כך נמנע איחוד של ארבעת הביטלס. שלושת האחרים ג'מג'מו על הבמה שהוכנה באירוע ונמסר כי היה זה רחוק מג'אם מפואר של סופרגרופ. הזוגיות של קלפטון ובויד הצליחה להחזיק מעמד (פחות או יותר) עד שנת 1988.


- בשנת 1972 פיטרה להקת GRAND FUNK RAILROAD את מנהלה, טרי נייט, לאחר שגילתה כי הוא גנב ממנה תמלוגים. נייט הגיש תביעה נגדה ופרשה זו זכתה לסיקור נרחב בעיתוני הפופ.


- בשנת 1973 דיווח עיתון 'רולינג סטון' שקרלוס סנטנה הפך לתלמיד של הגורו SRI CHIMNOY, שהעניק לו את השם DEVADIP, שפירושו הוא THE LAMP OF THE LIGHT OF THE SUPREME.


- בשנת 1987 הופיעה להקת U2 על גג בלוס אנג'לס, כדי לצלם קליפ לשיר WHERE THE STREETS HAVE NO NAME, ומשכה אלפי אנשים, כמו גם שוטרים. התעלול אורגן בהשפעת הופעה על הגג של הביטלס משנת 1969.


- בשנת 1958 שיחררה חברת CBS הודעה רשמית על המצאתה החדשה והמהפכנית: הקלטה סטריאופונית.


- בשנת 1965 הצטרף הגיטריסט ג'ף בק ללהקת היארדבירדס, במקום אריק קלפטון שפרש. ג'ימי פייג', שקיבל את ההצעה לפני כן אך העדיף להתמקד בעבודה כגיטריסט אולפני להפקות שונות, המליץ לחברי הלהקה על בק. הייתה זו המלצה שבהחלט הוכיחה את עצמה.


- בשנת 1950 נולד אחד הקלידנים והמלחינים המופלאים והיצירתיים ביותר בתולדות הרוק המתקדם הבריטי. המון מזל טוב לטוני בנקס, האורגניסט של להקת ג'נסיס. ובאותו יום, בשנת 1996, הכריז פיל קולינס שהוא עוזב את ג'נסיס כדי להתמקד בקריירת הסולו שלו, במשחק בסרטים ובנגינת ג'אז.


- בשנת 1966 שבר רוי אורביסון את רגלו כשנפל מהאופנוע שלו כשרכב עליו בבירמינגהם, אנגליה. הופעותיו הבאות של אורביסון התנהלו כשהוא נעמד על קביים.


- בשנת 1976 נאלץ פול מקרטני לדחות בשלושה שבועות סיבוב הופעות של WINGS, בגלל שהגיטריסט הבעייתי שלו, ג'ימי מקולוק, נכנס לתגרה עם הזמר / אליל הנוער דייויד אסקס בבית מלון וכתוצאה מכך שבר את אצבעו. מקולוק היה ידוע למקרטני וחבורתו כעושה צרות.


- בשנת 1967 יצא בארה"ב תקליט האוסף הראשון של בוב דילן, שנקרא BOB DYLAN'S GREATEST HITS.


- בשנת 2000 זכה ג'ימי פייג' בתביעת דיבה נגד המגזין הבריטי MINISTRY, אשר הדפיס כי הוא ניסה להחיות את חברו ללהקת לד זפלין, ג'ון בונהאם, באמצעות לחשים שטניים.


- בשנת 2007 תבעה גרייס סליק (הסולנית של להקות JEFFERSON AIRPLANE ו- JEFFERSON STARSHI) את שותפה לשעבר, הגיטריסט פול קאנטנר כי יצא לסיבוב הופעות תחת השם PAUL KANTNER'S STARSHIP.


- בשנת 2003 נפתח לקהל הרחב בית הילדות של ג'ון לנון בליברפול.


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים 



©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page